Opublikowane: 2024-12-12

Wielozmysłowe wspieranie rozwoju mowy dziecka neuroatypowego – z doświadczeń terapeuty

Małgorzata Dowgiałło

Abstrakt

Mowa małego dziecka to pole rozważań i temat publikacji wielu autorów, bowiem jest to niezwykłe narzędzie i środek komunikacji z otoczeniem. Dlatego też zaburzenia w nabywaniu mowy znajdują się w centrum uwagi logopedy – terapeuty. Artykuł porusza zagadnienie polisensorycznej stymulacji uwzględniającej rozwojowe sekwencje w nabywaniu mowy oraz opisuje wykorzystanie w terapii wyrażeń dźwiękonaśladowczych, gestów naturalnych i systemowych (jak np. Makaton). W artykule podkreślono znaczenie muzyki w procesie nabywania mowy dźwiękowej oraz stymulację zmysłową, zwłaszcza przedsionkową i proprioceptywną, a także zaprezentowano wymierne efekty pracy terapeutycznej z wykorzystaniem studium indywidualnych przypadków.

Słowa kluczowe:

mowa, komunikacja, stymulacja polisensoryczna, gesty, muzyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Dowgiałło, M. (2024). Wielozmysłowe wspieranie rozwoju mowy dziecka neuroatypowego – z doświadczeń terapeuty. Szkoła Specjalna, 85(2), 148–155. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.7037

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.