Opublikowane: 2024-12-12

Sztuczna inteligencja w edukacji – szanse i zagrożenia

Julia Więckiewicz-Modrzewska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie wszechstronnego spojrzenia na aktualny stan i przyszłość sztucznej inteligencji (AI), ze szczególnym uwzględnieniem jej szans i zagrożeń w kontekście obszaru edukacji. W pierwszej części artykułu skoncentrowano się na wprowadzeniu do tematu, podkreślając rewolucyjny charakter AI w dzisiejszym świecie oraz omówieniu złożonej definicji sztucznej inteligencji. Następnie wskazano na szanse wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji, takie jak indywidualizacja procesu kształcenia, personalizacja materiałów dydaktycznych i wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dokonano również analizy potencjalnych zagrożeń, w tym kwestii etycznych, bezpieczeństwa danych uczniów, uprzedzeń algorytmów oraz ryzyka uzależniania się uczniów od narzędzi opartych na AI. Na końcu artykułu podkreślono potrzebę odpowiedzialnego podejścia i konieczność regulacji, etycznych wytycznych oraz nadzoru w celu skutecznego wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w edukacji. Artykuł zachęca również do dalszych badań nad skutecznością stosowania AI w edukacji, szczególnie na gruncie polskim.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, edukacja, sztuczna inteligencja w edukacji, automatyzacja procesów edukacyjnych, sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Więckiewicz-Modrzewska, J. (2024). Sztuczna inteligencja w edukacji – szanse i zagrożenia. Szkoła Specjalna, 85(2), 128–136. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.7035

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.