Dziedzic, S. (1980). Historia rozwoju szkolnictwa specjalnego w Polsce. W: A. Hulek(red.), Pedagogika rewalidacyjna (s. 526–539). Warszawa: PWN.
Google Scholar
https://znp.edu.pl/sejmowe-komisje-o-sprawach-nauczycieli-specjalistow-ilogopedow/;data dostępu: 19.04.2024.
Google Scholar
https://www.ore.edu.pl/2022/01/realizowane-granty-2/; data dostępu: 10.04.2024.
Google Scholar
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006). ONZ, Nowy Jork.
Google Scholar
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Dz.U. z dnia 25 października2012 r., poz. 1169.
Google Scholar
Lipkowski, O. (1981). Pedagogika specjalna. Zarys. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 września 2003 r. w sprawiestandardów kształcenia nauczycieli. Dz.U. nr 170, poz. 1655.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawieKrajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. Dz.U. nr 253, poz. 1520.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. nr 207, poz. 131.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz.U. 2019, poz. 1450.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowychkwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Dz.U. 2023, poz. 2102.
Google Scholar
Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący, głusi, głuchoniemi wyrównywanie szans. Warszawa: WSiP.
Google Scholar
Zaorska, M. (2017a). Polska pedagogika specjalna jako samodzielna dyscyplina naukowa– wymiary i zakresy możliwości oraz ograniczeń. W: T. Żółkowska, I. Ramik-Mażewska (red.), Pedagogika specjalna – nowe obszary teorii i praktyki (t. XII, s. 7–19). Szczecin: Wydawnictwo US.
Google Scholar
Zaorska, M. (2017b). Tyflopedagogika wobec wyzwań rozwoju współczesnej nauki i cywilizacji. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnychwyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 12–23). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Zaorska, M. (2017c). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole podstawowejogólnodostępnej – dyskurs definicyjno-koncepcyjny oraz wybrane sugestiedotyczące organizacji kształcenia. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. NaukiSpołeczne, 1(21), 11–21.
Google Scholar
Zaorska, M. (2018a). Pedagogika specjalna – niebyt?, egzystencja?, rozwój?, przyszłość?. W: Lokalne działania w polu pedagogiki specjalnej – kierunki – problemy – rozwiązania(s. 13–21). Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Google Scholar
Zaorska, M. (2018b). Pressing within (and on) special pedagogy. Rocznik NaukowyKujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Transdysciplinary Studies on Culture(and) Education, 13, 263–271.
Google Scholar
Zaorska, M. (2019). Perspektywy przyszłości polskiej pedagogiki specjalnej. Wybrane aspekty w kontekście projektu Ustawy 2.0. W: J. Kostkiewicz, S. Opozda-Suder (red.),Pedagogika. Niepełnosprawność. Edukacja. Ku szerokim przestrzeniom pedagogiki specjalnej. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Franciszkowi Wojciechowskiemu z okazji siedemdziesiątych urodzin (s. 95–105). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Google Scholar
Zaorska, M. (2021a). Edukacja włączająca (inkluzyjna) uczniów z niepełnosprawnościąwzrokową (jaka jest/jaka być może/jaka być powinna). W: S.M. Kwiatkowski (red.),Współczesne problemy pedagogiki – w kierunku integracji teorii z praktyką (s. 309–323). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Zaorska, M. (2021b). Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika). Wybrane aspekty i obszary. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Zaorska, M. (2023a). Przesilenia (transformacje) koncepcyjne oraz organizacyjno-prawnew teorii i praktyce pedagogiki specjalnej (ze szczególnym uwzględnieniem edukacjiwłączającej). Forum Nauk Społecznych, WNS UWM, 1, 43–57.
Google Scholar
Zaorska, M. (2023b). Dziecko/uczeń z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnejw polskim systemie edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem edukacji włączającej). Szkoła Specjalna, 3, 171–182.
Google Scholar
Zaorska, M. (2023c). Działalność Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu NaukPedagogicznych Polskiej Akademii Nauk na rzecz rozwoju polskiej pedagogiki specjalnej (teorii oraz praktyki). W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), O (nie)typowych uczniach i ich (nie)typowej edukacji (s. 15–26). Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.
Google Scholar
Ustawa z dnia 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela. Dz.U. 2022, poz. 935.
Google Scholar
Ustawa z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. 2022, poz. 1116.
Google Scholar