Opublikowane: 2019-04-30

Prokrastynacja, perfekcjonizm oraz poczucie umiejscowienia kontroli w kontekście akademickim

Shiri Pearlman-Avnion , Roni Harduf

Abstrakt

W prezentowanych badaniach rozpatrujemy zależności między prokrastynacją, perfekcjonizmem, a poczuciem umiejscowienia kontroli w kontekście akademickim. Dane empiryczne pochodzą z kwestionariuszy wypełnionych samodzielnie przez 95 losowo wybranych studentów izraelskich uczelni. Rozróżniamy badanych wykazujących się perfekcjonizmem przystosowalnym i nieprzystosowalnym oraz badanych niebędących perfekcjonistami. Ponadto rozróżniamy wewnętrzne oraz zewnętrzne umiejscowienie kontroli. Wpływ każdej zmiennej na prokrastynację oceniany jest osobno, podobnie jak połączone oddziaływanie perfekcjonizmu i poczucia umiejscowienia kontroli. Wyniki badań częściowo potwierdzają hipotezy badawcze. Silna korelacja pozytywna występuje między perfekcjonizmem przystosowalnym a wewnętrznym umiejscowieniem kontroli. Stopień prokrastynacji widoczny u perfekcjonistów nieprzystosowalnych jest wyższy niż u badanych niebędących perfekcjonistami. Studenci wykazujący perfekcjonizm przystosowalny oraz wewnętrzne umiejscowienie kontroli charakteryzują się niższym stopniem prokrastynacji akademickiej niż perfekcjoniści nieprzystosowalni z zewnętrznym umiejscowieniem kontroli. Wyniki omawiamy w kontekście złożoności zmiennych oraz ograniczeń badań.

Słowa kluczowe:

prokrastynacja, perfekcjonizm, poczucie umiejscowienia kontroli, środowisko akademickie

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Pearlman-Avnion, S., & Harduf, R. (2019). Prokrastynacja, perfekcjonizm oraz poczucie umiejscowienia kontroli w kontekście akademickim. Szkoła Specjalna, 80(2), 108–124. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.1973

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.