Adams, N., Bourke, R. (2021). Teachers’ joy of teaching children with a chronic illness: the opportunities to learn. International Journal of Inclusive Education, 27, 704‒717. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2020.1867380
Google Scholar
Antoszewska, B., Uczniowie z chorobami przewlekłymi w szkole: w kręgu możliwości wspierania uczniów przez nauczyciela w zakresie stałego przyjmowania leków. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, 70–84.
Google Scholar
Attwood, S., MacArthur, J., Kearney, A. (2019). Beginning Secondary Teacher Preparedness for Inclusion. International Journal of Inclusive Education, 23(10), 1032–1048. https://doi.org/1080/1360316.2019.1625455
Google Scholar
Berkowska, A. (2021). Wsparcie społeczne uczniów z chorobami przewlekłymi w środowisku pozaszkolnym przykłady dobrych praktyk. W: Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą (s. 47–60). Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawie.
Google Scholar
Brzezińska, A. I., Grzegorzewska, I. (2020). Profilaktyka zaburzeń funkcjonowania i rozwoju oraz promocja zdrowia dzieci i młodzieży. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 738–755). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Butwicka, A. (2021). Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych. W: M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży (t. 2, s. 383–398). PZWL.
Google Scholar
Cepuch, G., Gniadek, A., Śręba, S. (2015). Jakość życia młodzieży z chorobą Leśniowskiego-Crohna. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21(4), 352–356.
Google Scholar
Cobham, V. E., Hickling, A., Kimball, H., Thomas, H. J., Scott, J. G., Middeldorp, C. M. (2020). Systematic Review: Anxiety in Children and Adolescents with Chronic Medical Conditions. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(5), 595–618.
Google Scholar
Chrzanowska, I., Szumski, G. (red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Google Scholar
Cohn, L. N., Pechlivanoglou, P., Lee, Y., Mahant, S., Orkin, J., Marson, A., Cohen, E. (2020). Health Outcomes of Parents of Children with Chronic Illness: A Systematic Review and Meta-Analysis. The Journal of Pediatrics, 218, 166–177.e2. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2019.10.068
Google Scholar
Cylkowska-Nowak, M., Woynarowska, B., Woynarowska-Sołdan, M. Edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi. W: B. Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka (s. 261–278). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Duda, M. (2017). Medyczne i psychospołeczne aspekty wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. W: B. A. Nowak, M. Maciąg (red.), Obraz społeczeństwa w badaniach naukowych (s. 68–98). Tygiel.
Google Scholar
Dziurzyńska, E. (2011). Percepcja choroby a radzenie sobie ze stresem u młodzieży z astmą. Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Gawenda, A. (2021). Wsparcie społeczne i funkcjonowanie ucznia z chorobą przewlekłą w szkole. W: Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą (s. 38–46). Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawie.
Google Scholar
Gómez Silva, G., Carollo Motellón, M., Abelairas Gómez, C., Sánchez Santos, L., García Doval, F. M., Rodríguez Núñez, A. (2020). Escolares con enfermedades crónicas, ¿qué les preocupa a sus profesores? [Schoolchildren with chronic diseases; what are teachers worried about?]. Anales de pediatria, 93(6), 374–379. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.02.004
Google Scholar
Hinton, D., Kirk, S. (2015). Teachers' perspectives of supporting pupils with long-term health conditions in mainstream schools: a narrative review of the literature. Health & social care in the community, 23(2), 107–120. https://doi.org/10.1111/hsc.12104
Google Scholar
https://archiwum.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/uczen-przewlekle-chory-w-szkole/stanowisko-w-sprawie-mozliwosci-podawania-lekow-dzieciom-przez-nauczycieli-w-szkole-i-przedszkolu/
Google Scholar
https://ptdiab.pl/zalecenia-ptd/zalecania-aktywni-czlonkowie-2023
Google Scholar
https://www.bednet.be/
Google Scholar
https://www.gov.pl/web/zdrowie/uczen-przewlekle-chory-w-szkole
Google Scholar
https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/informacje-o-swiadczeniach/ochrony-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/
Google Scholar
Jakubowska-Winecka, A. (2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka-Żytka, E. Sokołowska (red.), Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia (s. 51–74). Difin.
Google Scholar
Janssens, E. (2018). SP0037 Inclusion of ill children into their home school by real time education. Annals of the Rheumatic Diseases, 77, 10.
Google Scholar
Kogon, A. J., Matheson, M. B., Flynn, J. T., Gerson, A. C., Warady, B. A., Furth, S. L., Hooper, S. R., Dart, A., Greenbaum, L., Goebel, J., Mitsnefes, M., Wong, C., Fathallah, S., Salusky, I., Yadin, O., Dell, K., Morgenstern, B., Blydt-Hansen, T., Pan, C., Chronic Kidney Disease in Children (CKiD) Study Group (2016). Depressive Symptoms in Children with Chronic Kidney Disease. Journal of Pediatrics, 168, 164–170. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2015.09.040
Google Scholar
Komenda Główna Policji (2023). Zamachy samobójcze od 2017 roku. https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze/63803,Zamachy-samobojcze-od-2017-roku.html
Google Scholar
Konieczna, I. (2023). Pedagogiczne wspieranie dziecka z przewlekłą chorobą somatyczną. W: A. Bienkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne (s. 131–142). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Kowalewska, A. (2021). Uczeń z chorobą przewlekłą w kontekście psychoneuroimmunologii W: Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą (s. 9–15). Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawie.
Google Scholar
Kucharska, B. (2021). Edukator zdrowotny jako asystent osoby niepełnosprawnej w placówkach nauczania powszechnego w Polsce. https://diabeciaki.pl/?page_id=1286
Google Scholar
Lum, A., Wakefield, C. E., Donnan, B., Burns, M. A., Fardell, J. E., Marshall, G. M. (2017). Understanding the school experiences of children and adolescents with serious chronic illness: a systematic meta-review. Child: Care, Health and Development, 43(5), 645–662. https://doi.org/10.1111/cch.12475
Google Scholar
McCarroll, E. M., Lindsey, E. W., MacKinnon-Lewis, C., Chambers, J. C., Frabutt, J. M. (2009). Health status and peer relationships in early adolescence: The role of peer contact, self-esteem, and social anxiety. Journal of Child and Family Studies, 18(4), 473–485. https://doi.org/10.1007/s10826-008-9251-9
Google Scholar
Małkowska-Szkutnik, A. (2021). Dobrostan kadry jako element znaczący w budowaniu relacji z uczniami z chorobą przewlekłą. W: Szkoła przyjazna uczniom z chorobą przewlekłą (s. 9–15). Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawie.
Google Scholar
Małkowska-Szkutnik, A., Jaskólska, W. (2020). Zaspokojenie potrzeb edukacyjnych uczniów z chorobami przewlekłymi w edukacji włączającej. Raport z realizacji projektu. Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Google Scholar
Marek-Banach, J. (2022). Choroba somatyczna a rozwój dziecka. W: D. Danielewicz, A. Bieńkowska (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 165–190). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Marek-Banach, J. (2023). Psychologiczne wsparcie dzieci chorych somatycznie. W: D. Danielewicz, A. Bieńkowska (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie psychologiczne (s. 117–138). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Google Scholar
Miniszewska, J. (2020). Zmaganie się dziecka z chorobą. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 643–656). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Mukherjee, S., Lightfoot, J., Sloper, P. (2000). The inclusion of pupils with a chronic health condition in mainstream school: what does it mean for teachers? Educational Research, 42(1), 59–72. https://doi.org/10.1080/001318800363917
Google Scholar
Ogińska-Bulik, N. (2013). Pozytywne skutki doświadczanych zdarzeń o charakterze traumatycznym u dzieci i młodzieży. Kwestionariusz osobowego wzrostu – KOW-27 (wersja D/M I R/O). Polskie Forum Psychologiczne, 18(1), 93–111.
Google Scholar
Pańkowska, E., Szalecki, M. (2017). Rozwój somatyczny w przebiegu cukrzycy. W: E. Pańkowska (red.), Cukrzyca. Personalizacja terapii i opieki nad pacjentem (s. 69–74). Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Pascali, M., Matera, E., Craig, F., Torre, F., Giordano, P., Margari, F., Zagaria, G., Margari, M., Margari, L. (2019). Cognitive, emotional, and behavioral profile in children and adolescents with chronic pain associated with rheumatic diseases: A case-control study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 24(3), 433–445. https://doi.org/10.1177/1359104518805800
Google Scholar
Pisula, A. (2017). Zaburzenia psychiczne w cukrzycy. W: E. Pańkowska (red.), Cukrzyca. Personalizacja terapii i opieki nad pacjentem (s. 145–204). Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Pyra, M. (2016). Oddziaływania psychologiczne wobec dziecka chorego przewlekle i jego rodziny. W: L. Zabłocka-Żytka, E. Sokołowska (red.), Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia (s. 141–161). Difin.
Google Scholar
Racine, N., McArthur, B.A., Cooke, J.E., Eirich, R., Zhu, J., Madigan, S. (2021). Global Prevalence of Depressive and Anxiety Symptoms in Children and Adolescents During COVID-19: A Meta-analysis. JAMA Pediatrics, 175(11), 1142–1150. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2021.2482
Google Scholar
Rozporządzenie MEiNS z dn. 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114.
Google Scholar
Rybka-Król, Z. (2017). Cukrzyca choroba przewlekła – wybrane zagadnienia psychologiczne. W: E. Pańkowska (red.), Cukrzyca. Personalizacja terapii i opieki nad pacjentem (s. 205–256). Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2024). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w Polsce – wyzwania i rekomendacje. Psychologia Wychowawcza, 30, XXX.
Google Scholar
Szaniawska-Thiel, M., Łaguna, P. (2007). O potrzebie pomocy psychologicznej dziecku choremu na hemofilię i jego rodzinie. Psychiatria Polska, XLI(6), 813–825.
Google Scholar
Taurogiński, B. (2023). Pierwszy poziom konceptualizacji w dialektycznej terapii behawioralnej. Psychoterapia, 204(1), 15–25. https://doi.org/10.12740/PT/166069
Google Scholar
Umławska, W. (2011). Antropologiczna ocena stanu rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży z niektórymi przewlekłymi schorzeniami układu oddechowego oraz tkanki łącznej. Arboretum.
Google Scholar
Ustawa z 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami Dz. U. 2019, poz. 1078.
Google Scholar
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. z 2017 r., poz. 59.
Google Scholar
Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654.
Google Scholar
Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135.
Google Scholar
Werner-Seidler, A., Perry, Y., Calear, A.L., Newby, J.M., Christensen, H. (2017). School-based depression and anxiety prevention programs for young people: A systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology Review, 51, 30–47. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2016.10.005
Google Scholar
Wieczorek-Płochocka, W. (2020).·Dzieci przewlekle chore w polskim systemie oświaty. Journal of Modern Science, 44(1), 175–193. https://doi.org/10.13166/jms/125593
Google Scholar
Witkowski, D., Pietrusińska, J., Szewczyk, A., Wójcik, R. (2009). Dziecko z cukrzycą w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Google Scholar
Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u osób z cukrzycą (2023). Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, Current Topics in Diabetes, 3(1), 1–140.
Google Scholar