Opublikowane: 2024-12-01

Dziecko z chorobą przewlekłą w roli ucznia – wyzwania dla systemu edukacji

Joanna Marek-Banach , Jarosław Rola

Abstrakt

W artykule przeanalizowano sytuację dzieci z chorobami przewlekłymi w odniesieniu do wyzwań edukacyjnych, stojących nie tylko przed nimi, lecz także przed systemem oświaty. Omówiono potrzeby chorujących przewlekle uczniów i ich rodzin oraz rolę różnych instytucji w zapewnianiu im codziennego wsparcia. Zwrócono uwagę na aspekty medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, a także obszary wymagające wzmocnienia w odniesieniu do regulacji prawnych i rozwiązań systemowych. Na bazie doświadczeń polskich i zagranicznych jako istotne wskazano znaczenie współpracy między szkołą, rodziną i specjalistami, podkreślając korzyści z edukacji włączającej oraz zarówno interdyscyplinarnego, jak i zindywidualizowanego podejścia do potrzeb uczniów z chorobami przewlekłymi dla jakości ich życia uwarunkowanej stanem zdrowia.

Słowa kluczowe:

dziecko z chorobą przewlekłą, jakość życia uwarunkowana stanem zdrowia, edukacja włączająca, system edukacji, wsparcie społeczne

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Marek-Banach, J., & Rola, J. (2024). Dziecko z chorobą przewlekłą w roli ucznia – wyzwania dla systemu edukacji. Psychologia Wychowawcza, 72(30), 148–164. https://doi.org/10.71358/pw.1855

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.