Opublikowane: 2024-12-01

Społeczne reprezentacje wybranych fenomenów dzieciństwa i świata społecznego dziecka

Marta Krasuska-Betiuk

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wnioski z przeglądu badań istotnych dla dzieciństwa fenomenów podejmowanych w ramach teorii reprezentacji społecznych (ang. social representations theory). Perspektywa reprezentacji społecznych Moscoviciego (1983, 2000) poszerza i uzupełnia badania nad dzieciństwem, pozwala na ukazanie szerszego kontekstu funkcjonowania dziecka i sposobów jego postrzegania przez dorosłych. Badacze tego nurtu traktują rozwój jako proces społeczny (Duveen, Lloyd, 1990), dlatego łączą odkrycia poczynione na gruncie psychologii rozwojowej i psychologii społecznej, i w takim kontekście analizują, jak dzieci stają się aktorami społecznymi. W tekście przywołano klasyczne badania rodzicielskich reprezentacji rozwoju poznawczego dziecka (D’Alessio, 1990), przedstawiono rolę dziecięcych kultur rówieśniczych, badania koncepcji świata społecznego i wiedzy społecznej dzieci oraz jego fenomenów (w tym wiedzy dzieci na temat ról społecznych pełnionych przez dorosłych). Reprezentacje szkoły i nauczyciela, które tworzą dzieci i dorośli, umożliwiają im radzenie sobie ze złożoną naturą kategorii abstrakcyjnych silnie ukontekstowionych społecznie i tym samym czynią nieznajome znajomym. Pośród kategorii społecznych wspólnych dla rodziców, nauczycieli i uczniów istotne są te, które bezpośrednio związane są z uczeniem się, jak np. zdolności i inteligencja, dlatego też w ostatniej części tekstu przedstawiono wyniki badań społecznych reprezentacji inteligencji dziecka (Carugati, 1990, 2016).

Słowa kluczowe:

reprezentacje społeczne, dzieciństwo, rozwój, progi edukacyjne, inteligencja

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Krasuska-Betiuk, M. (2024). Społeczne reprezentacje wybranych fenomenów dzieciństwa i świata społecznego dziecka . Psychologia Wychowawcza, 72(30), 71–92. https://doi.org/10.71358/pw.1851

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.