Opublikowane: 2024-12-01

„Żebyśmy byli partnerami” – analiza tematyczna wokół wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli w publicznych szkołach podstawowych

Aleksandra Alberska , Karolina Małek

Abstrakt

Wprowadzenie: Rodzice i nauczyciele odgrywają kluczową rolę w procesie wychowawczym oraz w rozwoju dziecka. W domu i w szkole przechodzi ono proces socjalizacji (kolejno pierwotnej i wtórnej), obserwując i naśladując zachowania opiekunów, a także czerpiąc od nich wiedzę o normach społecznych i wartościach, które następnie internalizuje i realizuje. Ponieważ oddziaływania wychowawcze rodziców i nauczycieli odbywają się równolegle, ważne, by nie stały one ze sobą w sprzeczności, ale się uzupełniały. Budowanie między tymi dwoma stronami relacji opartej na dobrej komunikacji i współpracy sprzyja wypracowaniu optymalnych rozwiązań, wspierających dziecko w rozwoju. Ważnym krokiem ku temu jest poznanie i uwzględnienie oczekiwań zarówno rodziców, jak i nauczycieli co do charakteru tej relacji i współpracy na rzecz dziecka. Kwestia wzajemnych oczekiwań jest rzadko poruszana w literaturze w sposób bezpośredni. Metoda: Badanie jakościowe miało charakter eksploracyjny, a jego celem było zbadanie trzech obszarów: (1) oczekiwań rodziców względem nauczycieli, (2) oczekiwań nauczycieli względem rodziców, (3) przewidywań rodziców i nauczycieli co do oczekiwań formułowanych wobec nich przez drugą stronę. Przeprowadzono częściowo ustrukturalizowane wywiady z siedmioma rodzicami uczniów klas V‒VIII publicznych szkół podstawowych oraz siedmioma nauczycielkami klas IV‒VIII. Wyniki: Analiza tematyczna zebranych danych pozwoliła na wyodrębnienie następujących wiązek tematycznych: „granice procesu kształcenia”, „zaangażowanie rodziców w życie szkoły”, „rola nauczyciela”, „charakter wzajemnego kontaktu” oraz „dziecko jako centrum relacji”. Wnioski: Uzyskane wyniki wskazują na podobieństwa i rozbieżności w oczekiwaniach rodziców i nauczycieli względem siebie oraz na znaczenie tych oczekiwań dla zrozumienia wyobrażeń i potrzeb w kontekście relacji obu tych grup. Wyniki sugerują także obszary, nad którymi warto się pochylić, planując oddziaływania skierowane do rodziców i nauczycieli (m.in. komunikacja, podział obowiązków, rola nauczyciela).

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Alberska, A., & Małek, K. (2024). „Żebyśmy byli partnerami” – analiza tematyczna wokół wzajemnych oczekiwań rodziców i nauczycieli w publicznych szkołach podstawowych . Psychologia Wychowawcza, 72(30), 19–36. https://doi.org/10.71358/pw.1848

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.