Ashforth, B. E., Harrison, S. H., Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: an examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325‒374. https://doi.org/10.1177/0149206308316059
Google Scholar
Ashforth, B. E., Joshi, M., Anand, V., O’Leary-Kelly, A. M. (2013). Extending the expanded model of organizational identification to occupations. Journal of Applied Social Psychology, 43, 2426–2448. https://doi: 10.1111/jasp.12190
Google Scholar
Ashforth, B. E., Rogers, K. M., Corley, K. G. (2010). Identity in Organizations: Exploring Cross-Level Dynamics. Organization Science. Articles in Advance, 22(5), 1144‒1156. https://doi 10.1287/orsc.1100.0591
Google Scholar
Ashforth, B. E., Schinoff, B. S., Rogers, K. M. (2016). “I identify with her,” “i identify with him”: unpacking the dynamics of personal identification in organizations. Academy of Management Review, 41(1), 28–60. https://doi.org/10.5465/amr.2014.0033
Google Scholar
Bednarek, D. (2023). Tożsamość zawodowa psychologa edukacyjnego. W: D. Bednarek, H. Bednarek, Psychologia edukacyjna (s. 17–31). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Braun, V., Clarke V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in Psychology, 3(2), 77‒101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Google Scholar
Brygoła, E. (2013). Podmiotowa i przedmiotowa perspektywa tożsamości we współczesnym świecie. Polskie Forum Psychologiczne, 18(3), 284‒302.
Google Scholar
Brzezińska, A. I., Appelt, K. (2000). Tożsamość zawodowa psychologa. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Etyczne dylematy psychologii (s. 13‒44). Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Crisp, R. J., Turner, R. N. (2009). Can imagined interactions produce positive perceptions?: Reducing prejudice through simulated social contact. American Psychologist, 64(4), 231–240. https://doi.org/10.1037/a0014718
Google Scholar
Ellemers, N., Haslam, S. A. (2012). Social identity theory. W: P. A. M. Van Lange, A. W. Kruglanski, E. T. Higgins (red.), Handbook of theories of social psychology (s. 379–398). Sage Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781446249222.n45
Google Scholar
Greco, L. M., Porck, J. P., Walter, S. L., Scrimpshire, A. J., Zabinski, A. M. (2022). A meta-analytic review of identification at work: Relative contribution of team, organizational, and professional identification. Journal of Applied Psychology, 107(5), 795–830. https://doi.org/10.1037/apl0000941.supp (Supplemental)
Google Scholar
Haslam, S. A., Ellemers, N. (2005). Social identity in industrial and organizational psychology: Concepts, controversies and contributions. International Review of Industrial and Organizational Psychology, 20, 39‒118. https://doi.org/10.1002/0470029307.ch2
Google Scholar
Hirschi, A. (2012). Callings and work engagement: moderated mediation model of work meaningfulness, occupational identity, and occupational self-efficacy. Journal of Counseling Psychology, 59(3), 479. https://doi.org/10.1037/a0028949
Google Scholar
Katra, G. (2021). The model of the school psychologist’s role – an authorial proposal. W: G. Katra, E. Sokołowska (red.), The Role and Tasks of the Psychologist in a Contemporary School (s. 23‒33). Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Katra, G. (w druku). Klimat w szkole z perspektywy psychologa szkolnego. W: G. Katra, K. Małek (red.), Szkolny kalejdoskop. Psycholog szkolny wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Liberi Libri.
Google Scholar
Katra, G., Bilska, A. (2021). Nauczyciel jako lider. Styl kierowania klasą a efektywność uczenia się uczniów. W: A. Burnos, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Katra, E. Pisula (red.), Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły (s. 203‒224). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Luyckx, K., Schwartz, S. J., Goossens, L., Beyers, W., Missotten, L. (2011). Processes of personal identity formation and evaluation. W: S. J. Schwartz, K. Luyckx, V. L. Vignoles (red.), Handbook of identity theory and research (s. 77–98). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7988-9_4
Google Scholar
Oleś, P. (2010). Psychologia człowieka dorosłego. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
Google Scholar
Sokołowska, E., Katra, G. (2019). A new approach to the professional role of the school psychologist. Roczniki Psychologiczne/Annuals of Psychology, XXII(3), 193‒211. https://doi.org.10.18290/rpsych.2019.22.3-1
Google Scholar
Sokołowska, E., Katra, G., Cierpka, A., Turska, D. (2017). Psycholog jako współkreator środowiska i procesu edukacyjno-wychowawczego. Psychologia Rozwojowa, 22(2), 33‒42. https://doi.org.10.4467/20843879PR.17.008.7040
Google Scholar
Szydlik, D. (2021). Tożsamość zawodowa psychologa szkolnego. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (nieopublikowana praca magisterska)
Google Scholar
Wojciszke, B. (2014). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Zaverukha, O., Popovych, I., Karpenko, Y., Kozmenko, O., Stelmakh, O., Borysenko, O., Hulias, I., Kovalchuk, Z. (2022). Dynamics of Successful Formation of Professional Identity of Future Psychologists in Higher Education Institutions. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 14(1), 139‒157. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1/511
Google Scholar