Opublikowane: 2024-12-01

Tożsamość i rola zawodowa psychologów szkolnych: badania pilotażowe

Grażyna Katra

Abstrakt

Tożsamość zawodowa jest elementem tożsamości osobistej. Jej treści i związany z nią poziom identyfikacji z rolą zawodową jest ważnym regulatorem funkcjonowania w zawodzie. W przedstawionych badaniach pilotażowych podjęto próbę opisu roli zawodowej psychologów szkolnych i identyfikacji z nią. Konkluzja nie jest optymistyczna. Psychologowie pracujący w oświacie identyfikują się z rolą psychologa, ale nie utożsamiają się z byciem psychologiem szkolnym, traktując wykonywanie tej pracy jako wynik okoliczności życiowych, a nie pierwszy wybór. Dostrzegają pozytywne strony wykonywanego zawodu i jego cienie, przede wszystkim podkreślając, że jest to znakomity „poligon” dla rozwoju zawodowego psychologa.

Słowa kluczowe:

tożsamość zawodowa, rola zawodowa, identyfikacja

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Katra , G. (2024). Tożsamość i rola zawodowa psychologów szkolnych: badania pilotażowe . Psychologia Wychowawcza, 72(30), 5–18. https://doi.org/10.71358/pw.1846

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.