W artykule zaprezentowaliśmy przegląd badań i teorii dotyczących przyjaźni rówieśniczych. Zwróciliśmy szczególną uwagę na to, jaki wpływ na rozwój przyjaźni ma instytucjonalny i systemowy kontekst szkoły oraz w jaki sposób przyjaźń wiąże się ze zjawiskiem bullyingu. Analiza wyników badań pokazuje, że to zjawisko wciąż się nasila, mimo wprowadzanych programów i implementowanych inicjatyw antybullyingowych w szkołach oraz coraz większej świadomości procesów leżących u podstaw bullyingu. Warto zatem przyjrzeć się przyjaźni jako czynnikowi chroniącemu przed bullyingiem jednostki i całe klasy, czynnikowi, które nie tylko może zapobiegać temu zjawisku, lecz także jednocześnie niweluje negatywne konsekwencje wiktymizacji. Szczególnie istotną rolę odgrywa tutaj szkoła, która może ułatwiać lub utrudniać zawieranie wspierających przyjaźni.
Pobierz pliki
PDFZasady cytowania
Cited by / Share