Opublikowane: 2024-12-12

„Jak się człowiek na początku postara i pokaże, że jest spoko i ma kolegów, i takie rzeczy, to już jest jakby nietykalny” – rola przyjaźni w zapobieganiu zjawisku bullyingu

Małgorzata Wójcik , Robert Thornberg , Ylva Bjereld

Abstrakt

W artykule zaprezentowaliśmy przegląd badań i teorii dotyczących przyjaźni rówieśniczych. Zwróciliśmy szczególną uwagę na to, jaki wpływ na rozwój przyjaźni ma instytucjonalny i systemowy kontekst szkoły oraz w jaki sposób przyjaźń wiąże się ze zjawiskiem bullyingu. Analiza wyników badań pokazuje, że to zjawisko wciąż się nasila, mimo wprowadzanych programów i implementowanych inicjatyw antybullyingowych w szkołach oraz coraz większej świadomości procesów leżących u podstaw bullyingu. Warto zatem przyjrzeć się przyjaźni jako czynnikowi chroniącemu przed bullyingiem jednostki i całe klasy, czynnikowi, które nie tylko może zapobiegać temu zjawisku, lecz także jednocześnie niweluje negatywne konsekwencje wiktymizacji. Szczególnie istotną rolę odgrywa tutaj szkoła, która może ułatwiać lub utrudniać zawieranie wspierających przyjaźni.

Słowa kluczowe:

bullying, prześladowanie i dręczenie rówieśnicze, hipoteza ochronnej przyjaźni, alternatywna grupa rówieśnicza, zapobieganie bullyingowi

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Wójcik, M., Thornberg, R., & Bjereld, Y. (2024). „Jak się człowiek na początku postara i pokaże, że jest spoko i ma kolegów, i takie rzeczy, to już jest jakby nietykalny” – rola przyjaźni w zapobieganiu zjawisku bullyingu. Psychologia Wychowawcza, 71(29), 108–123. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8408

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.