W artykule podjęto temat złożonego zjawiska bullyingu – prześladowania i dręczenia szkolnego. Postawiono pytanie: „Co ma z tym wspolnego szkoła?” Pomimo licznych badań nad bullyingiem w szkole, stosunkowo niewiele uwagi poświęcono roli, jaką kontekst szkolny odgrywa w powstawaniu i utrzymywaniu bullyingu. Przyjmując krytyczną perspektywę edukacyjną (Horton, 2018), autor rozważa rolę szkoły w tym zjawisku, analizując społeczną ekologię, w szczególności złożone środowisko szkolne (Bronfenbrenner, 1979). W artykule wykorzystano przykłady z niedawno zakończonego etnograficznego projektu badawczego przeprowadzonego w szwedzkich szkołach, aby wyjaśnić znaczenie kluczowych cech szkół (Duncan, 2013; Eriksson i in., 2002), rożnych warstw i poziomów w szkołach (Gordon & Lahelma, 1996), a także elementów środowiskowych i strukturalnych (Zumbrunn i in., 2013). Artykuł dostarcza teoretycznych ram opartych na badaniach empirycznych, które pozwalają na krytyczne ujęcie roli szkoły w zjawisku bullyingu. Argumentuje, że nie możemy skutecznie zapobiegać bullyingowi, skupiając się jedynie na behawioralnym aspekcie zjawiska. Szkoła to coś więcej niż tylko miejsce, w którym dochodzi do bullyingu – jej rola jest znacznie bardziej złożona.
Pobierz pliki
PDFZasady cytowania
Cited by / Share