Opublikowane: 2024-12-12

Od definicji do skutecznej interwencji: jak rozumieć zjawisko bullyingu?

Jakub T. Mróz , Małgorzata Wójcik , Magdalena Poraj-Weder

Abstrakt

W artykule dokonano analizy kryteriów definicyjnych zjawiska bullyingu (intencjonalność, powtarzalność, nierównowaga sił, kontekst społeczny) w odniesieniu do studium przypadku, akcentując praktyczne trudności z ich interpretacją i oceną. Omówiono również podział bullyingu ze względu na formę zachowania: fizyczny, werbalny, relacyjny, materialny, seksualny, cyber-, wskazując na ograniczenia wynikające z nadmiernej koncentracji na łatwych do zaobserwowania przejawach zjawiska, z pominięciem złożoności źródeł zachowań bullyingowych. Takie ujęcie ułatwia uporządko¬wanie pojęć i różnicowanie bullyingu od innych form przemocy rówieśniczej. Ponadto umożliwia zbudowanie pomostu pomiędzy konceptualizacją a jej praktycznym zastosowaniem, co wydaje się szczególnie ważne w kontekście wysokich wskaźników rozpowszechnienia bullyingu i potrzeby eliminacji jego dotkliwych i długofalowych skutków. Wnioski teoretyczne i praktyczne obejmują potrzebę bardziej złożonych modeli teoretycznych, zaawansowanych metod psychometrycznych oraz opracowywania strategii interwencyjnych, które uwzględniają złożoność zachowań jednostek oraz dynamikę grupy rówieśniczej.

Słowa kluczowe:

bullying, interwencje antybullyingowe, kryteria definicyjne, nierównowaga sił, kontekst społeczny bullyingu, dynamika grupy rówieśniczej

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Mróz, J. T., Wójcik, M., & Poraj-Weder , M. (2024). Od definicji do skutecznej interwencji: jak rozumieć zjawisko bullyingu?. Psychologia Wychowawcza, 71(29), 5–22. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8399

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.