O czasopiśmie

„Psychologia Wychowawcza” to naukowe czasopismo psychologiczne, otwarte na spojrzenie interdyscyplinarne, łączące problematykę psychologii wychowania i rozwoju z rozważaniami z zakresu kultury życia społecznego, sfery wartości i przemian współczesności. Jako półrocznik, ukazywać się będzie dwa razy w roku, jesienią i wiosną, w papierowej wersji (referencyjnej) oraz w wersji elektronicznej. Ma stałą strukturę, która powielana będzie w kolejnych edycjach.

W części pierwszej Prace psychologiczne, traktowanej jako trzon pisma, będziemy zamieszczać artykuły naukowe z zakresu psychologii wychowawczej (teoretyczne, przeglądowo-krytyczne, oryginalne prace empiryczne) i obszarów pokrewnych autorów polskich i zagranicznych.

Część druga każdego numeru Kulturowe i społeczne konteksty wychowania poświęcona będzie myśli o wychowaniu z perspektywy dyscyplin pokrewnych, takich jak filozofia, nauki o kulturze, religioznawstwo, antropologia, biologia, socjologia, pedagogika, historia.

Trzecia część Problemy praktyki psychologicznej jest oczywistym nawiązaniem do tradycji czasopisma. W dobie tak istotnych i budzących kontrowersje przemian funkcjonowania rodziny, wychowania przedszkolnego oraz szkolnictwa – mamy nadzieję, że dział ten stanie się forum wymiany myśli psychologów, wychowawców i działaczy społecznych. Będziemy też czekać na interesujące teksty praktyków dotyczące diagnozy psychologicznej (nowych metod, problemów) i pomocy psychologicznej w obszarze wychowania, kształcenia oraz wspomagania rozwoju.

Ze względu na długą, ponad dziesięcioletnią nieobecność „Psychologii Wychowawczej” na rynku wydawniczym, w kilku pierwszych numerach odnowionego czasopisma zostaną zamieszczone przedruki ważnych dla problematyki wychowania i kształcenia artykułów naukowych, które w opinii Redakcji powinny trafić – poprzez łamy „Psychologii Wychowawczej” – do szerszego grona psychologów i wychowawców. Dział ten, wprowadzony na określony czas, nazwaliśmy Stracona dekada.

Ostatnią część każdego numeru czasopisma – Wydarzenia, polemiki, recenzje – przeznaczamy na sprawozdania z bieżących, ważnych inicjatyw naukowych lub społecznych, raporty, recenzje.

W kolejnych numerach (aby nie tylko teoretyzować o formowaniu, ale też formować) wprowadzamy dział Forum młodych, w którym będziemy prezentować mniejsze prace badawcze młodych uczonych, laureatów międzyuczelnianych imprez studenckich, kół naukowych, doktorantów.

Wiele z idei, które przyświecały twórcom i redaktorom „Psychologii Wychowawczej”, zostanie podjętych w nowej odsłonie, nawiązując do swoistego etosu pisma i jednocześnie konstytuując ów etos na nowo. Chcemy zatem tworzyć czasopismo istotnie pogłębiające teoretyczną refleksję o wychowaniu, dające wgląd w najnowsze idee psychologii wychowawczej, jednocześnie jednak pismo otwarte – zgodnie z jego tradycją – na problemy praktyki psychologicznej, na głosy samych wychowawców.

Mając na uwadze istotny zwrot metodologiczny w naukach humanistycznych i społecznych, jaki dokonał się w ostatnich latach i jaki wciąż trwa, oraz wiele sporów teoretycznych rzucających nowe światło na możliwości i dokonania poszczególnych dyscyplin, Redakcja zdecydowała uczynić „Psychologię Wychowawczą” forum myśli inter- czy transdyscyplinarnej. Pragniemy, aby czasopismo przyczyniło się do osadzenia refleksji o wychowaniu w szerokim, społecznym i kulturowym kontekście – inspirując wychowawców, którzy następnie sami będą mogli stać się źródłem inspiracji dla wychowanków. Chcemy, by istotnie przyczyniało się do analizy czynników oddziałujących na proces wychowawczy, pomagając uchwycić i zrozumieć sieć skomplikowanych zależności między społeczeństwem (jego strukturą, celami, wartościami, praktyką życia i codziennością) a wychowaniem i kształceniem.


Tom 71 Nr 29 (2024)
Opublikowane: 2024-12-12


ISSN: 0033-2860
10.71358

Wydawca
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Wydawnictwo APS

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.