Artykuł przedstawia koncepcję pracy społecznej opracowanej przez Helenę Radlińską (1879–1954). Teoria ta może stanowić źródło inspiracji nowych pokoleń pracowników socjalnych do jej praktycznego zastosowania, jak również może być inspirująca dla badaczy zajmujących się obecnie zarówno pracą socjalną, a w szerszym kontekście polityką społeczną. Zamierzeniem autorki tekstu jest prezentacja wybranych osiągnięć tej powszechnie znanej i wybitnej przedstawicielki pedagogiki, a także wskazanie najważniejszych poglądów Radlińskiej, istotnych dla rozwoju nauki oraz praktyki ówczesnej opieki społecznej. Ponadto ważne do przedstawienia jest także ukazanie związków tej koncepcji z prakseologią pedagogiczną, w obszarze skuteczności działań.
Słowa kluczowe:
koncepcje Heleny Radlińskiej, pedagogika społeczna, polityka społeczna, praca socjalna, prakseologia
Kruk, A. M. (2023). Koncepcja pracy społecznej Heleny Radlińskiej (1879–1954). Praca Socjalna, 38(1), 101–120. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.4213