W miesięczniku „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” procedura recenzowania zgodna jest z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zawartymi w broszurze „Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce” (2011) .
- Autor/Autorzy zgłaszając tekst do publikacji, wyraża/wyrażają tym samym zgodę na poddanie tekstu procesowi recenzowania.
- Teksty poddawane są wstępnej ocenie wewnętrznej o charakterze formalnym i merytorycznym przez Redakcję czasopisma.
- Teksty opiniowane są przez kompetentnych i rzetelnych ekspertów.
- Teksty naukowe recenzowane są poufnie i anonimowo z zastosowaniem „podwójnie ślepej recenzji”, tj. recenzenci nie wiedzą, kto jest Autorem, Autor nie wie, kto recenzuje jego wytwór.
- Pomiędzy recenzentami a autorem/autorami tekstu nie może istnieć konflikt interesów.
- Recenzja musi mieć formę pisemną i kończyć się jednoznacznym wnioskiem o dopuszczeniu tekstu do publikacji lub jego odrzucenia.
- Zasady kwalifikowania lub odrzucenia publikacji lub\i formularz recenzencki są podane do wiadomości autora.
- Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji nie są ujawniane; raz w roku czasopismo podaje do publicznej wiadomości tylko listę recenzentów.
- Deklaracja o wersji oryginalnej (zapora ghostwriting).
- Autorzy winni poświadczyć, że wersja artykułu jest wersją oryginalną.
- Redakcja oświadcza, że wersja drukowana miesięcznika jest wersją pierwotną.
- Szablon recenzji do pobrania – Recenzja szablon
- Autor ma prawo wycofać tekst po zrecenzowaniu, jeśli okres oczekiwania na opublikowanie będzie dłuższy niż rok.