Opublikowane: 2024-03-30

Rozumienie pojęcia stresu dziecięcego oraz wiedza na temat jego symptomów w ujęciu studentów pedagogiki

Agnieszka Rowicka , Arleta Hrehorowicz

Abstrakt

Współczesne warunki i realia sprawiają, że dzieci na co dzień dotykają stresogenne sytuacje wynikające z coraz większego tempa życia, nadmiaru zadań, rosnących oczekiwań ze strony najbliższego otoczenia i różnych środowisk edukacyjnych. Celem pracy jest zaprezentowanie na podstawie literatury przedmiotu naukowego wyjaśnienia pojęcia stresu oraz jego typowych objawów w świetle eksperckich badań. Dodatkowo, przedstawiono wyniki autorskiego badania zrealizowanego wśród 103 studentów pedagogiki. Założeniem badania było poznanie sposobu rozumienia przez respondentów pojęcia stresu dziecięcego oraz rozpoznanie, jaką mają wiedzę na temat fizjologicznych, poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych symptomów stresu doświadczanego przez dzieci w realiach współczesnego świata. Wyniki badania wskazują, że studiująca młodzież prawidłowo rozumie pojęcie stresu dziecięcego, a także trafnie wymienia charakterystyczne reakcje stresowe w eksplorowanych obszarach. Z uwagi na specyfikę kierunku oraz przyszłej profesji badanych jest to niezwykle ważne. Rzetelna wiedza w tym zakresie stanowi cenny zasób wpisujący się w kompetencje zawodowe umożliwiające szybkie i responsywne reagowanie na potrzeby podopiecznego doświadczającego dystresu zazwyczaj prowadzącego do patologicznych następstw.

Słowa kluczowe:

stres, stres dziecięcy, objawy stresu dziecięcego, studenci pedagogiki

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Rowicka, A., & Hrehorowicz, A. (2024). Rozumienie pojęcia stresu dziecięcego oraz wiedza na temat jego symptomów w ujęciu studentów pedagogiki. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 626(1), 55–67. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.3750

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.