Opublikowane: 2025-06-10

Społeczne i prawno-organizacyjne aspekty tworzenia pracowni technicznej w szkole

Jan Amos Jelinek , Agnieszka Pawlak

Abstrakt

Obecność pracowni technicznych w szkołach podstawowych jest rekomendowana w zapisach podstaw programowych (2017, 2024). Nie istnieją jednak szczegółowe wytyczne, jak te pracownie powinny wyglądać. W artykule przedstawiamy wyniki dociekania, jakie są ramy prawne i zalecenia metodyczne zakładania pracowni – czym powinien kierować się dyrektor, by wyposażyć pracownię techniczną w szkole podstawowej tak, by była funkcjonalna i bezpieczna. Artykuł interpretuje prawo oświatowe, a także zawiera wnioski z rozporządzeń i informacje uzyskane z korespondencji z różnymi instytucjami. Postulujemy konieczność opracowania jasno sformułowanych kryteriów tworzenia pracowni technicznych w szkołach. Zauważamy, że coraz bardziej dojmujące zjawisko niezaradności technicznej dorosłych może być efektem zaniedbań w zakresie edukacji technicznej na poziomie szkoły podstawowej. 

Słowa kluczowe:

edukacja techniczna, pracownia techniczna, wymogi prawno-organizacyjne, funkcjonalny analfabetyzm techniczny

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Jelinek, J. A., & Pawlak, A. (2025). Społeczne i prawno-organizacyjne aspekty tworzenia pracowni technicznej w szkole. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 639(4), 3–16. https://doi.org/10.71358/pow.1841

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.