Opublikowane: 2025-01-20

Samotność dziecka we współczesnej literaturze dla dzieci

Aleksandra Oknińska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie obrazu dziecka samotnego w wybranych pozycjach literatury dla dzieci oraz znaczenia-roli literatury dla dzieci. Do przeprowadzenia badań została wykorzystana analiza treści współczesnej literatury dla dzieci. Jednostkami analizy stały się książki, w których autorzy przedstawili obraz dziecka jako bohatera literackiego doświadczającego samotności w różnych sytuacjach: brak czasu rodziców, wojna, śmierć członka rodziny, choroba dziecka, dysfunkcjonalność rodziny, sieroctwo, pojawienie się młodszego rodzeństwa, rozwód rodziców i środowiskach wychowawczych: rodzina, szkoła. Artykuł przedstawia charakterystykę pojęcia samotności i obrazu dziecka samotnego w wybranych pozycjach z literatury dla dzieci. Samotność to pojęcie złożone, które może być różnie definiowane. Może oddziaływać w wymiarze pozytywnym bądź negatywnym na człowieka. Zarówno dziecko, jak i dorosły może doświadczać samotności w zależności od różnych przyczyn i okoliczności. Różne są sposoby radzenia sobie z przedstawionym zjawiskiem. Literatura dla dzieci spełnia wiele funkcji i może stanowić narzędzie wsparcia w doświadczaniu samotności.

Słowa kluczowe:

samotność, osamotnienie, izolacja, dziecko, literatura dla dzieci, wsparcie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Oknińska, A. (2025). Samotność dziecka we współczesnej literaturze dla dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 635(10). Pobrano z https://czasopisma.aps.edu.pl/index.php/pow/article/view/1819

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.