Celem artykułu jest przedstawienie obrazu dziecka samotnego w wybranych pozycjach literatury dla dzieci oraz znaczenia-roli literatury dla dzieci. Do przeprowadzenia badań została wykorzystana analiza treści współczesnej literatury dla dzieci. Jednostkami analizy stały się książki, w których autorzy przedstawili obraz dziecka jako bohatera literackiego doświadczającego samotności w różnych sytuacjach: brak czasu rodziców, wojna, śmierć członka rodziny, choroba dziecka, dysfunkcjonalność rodziny, sieroctwo, pojawienie się młodszego rodzeństwa, rozwód rodziców i środowiskach wychowawczych: rodzina, szkoła. Artykuł przedstawia charakterystykę pojęcia samotności i obrazu dziecka samotnego w wybranych pozycjach z literatury dla dzieci. Samotność to pojęcie złożone, które może być różnie definiowane. Może oddziaływać w wymiarze pozytywnym bądź negatywnym na człowieka. Zarówno dziecko, jak i dorosły może doświadczać samotności w zależności od różnych przyczyn i okoliczności. Różne są sposoby radzenia sobie z przedstawionym zjawiskiem. Literatura dla dzieci spełnia wiele funkcji i może stanowić narzędzie wsparcia w doświadczaniu samotności.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.