Opublikowane: 2024-12-12

Wsparcie młodych nauczycieli (NQTs) w Irlandii

Zofia Okraj , Rachel Lenihan

Abstrakt

Abstrakt Celem artykułu jest przedstawienie rozwiązań systemowych ukierunkowanych na wprowadzenie początkujących nauczycieli do pracy w szkołach w Irlandii. Przybliżono w nim główny program, a zarazem swoisty proces w tym systemie – ‘Droichead’. W języku irlandzkim słowo to oznacza most i jest łącznikiem między kształceniem akademickim a praktyczną realizacją zawodu nauczyciela. Artykuł zawiera charakterystykę potrzeb młodych nauczycieli w Irlandii, zarys modelu ich kształcenia wraz z uwzględnieniem praktyk zawodowych a także opis elementów systemu wsparcia dla NQT obejmujących między innymi: PST (Professional Support Team), PDST (Professional Development Service for Teachers), OIDE, The Teaching Council, NIPT (National Induction Programme for Teachers), NCSE (National Council for Special Education).

Słowa kluczowe:

NQT, Droichead, PST, Irlandia, rozwój zawodowy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Okraj, Z., & Lenihan, R. (2024). Wsparcie młodych nauczycieli (NQTs) w Irlandii. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 634(9). https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8988

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.