Opublikowane: 2024-12-12

Potrzeby zawodowe nowo wykwalifikowanych nauczycieli – przegląd wyników badań z wybranych krajów europejskich

Zuzanna Zbróg , Aldona Kopik , Jiří Kropáč , Rachel Lenihan , Joos Vollebregt , Josep Alemany Iturriaga , Emmanuel Soriano Flores

Abstrakt

Artykuł ma charakter przeglądu wyników badań nad potrzebami początkujących nauczycieli w wybranych krajach europejskich. Dotyczy krajów, w których realizowany jest projekt Erasmus+ ‘Digital Academy in teaching practice for a seamless transition from pre-service to in-service’ (2023–2025), a więc: Belgii, Czech, Hiszpanii, Irlandii i Polski. Badania nad potrzebami nauczycieli są systematycznie prowadzone w Belgii, Irlandii i Czechach. Z tych krajów pochodzą więc aktualne dane, na podstawie których można było wysunąć wnioski, że potrzeby zawodowe nauczycieli są podobne. Specyfika dotyczy głównie kwestii bezpieczeństwa pracy, w tym trybu i warunków zatrudnienia, obciążenia pracą biurokratyczną oraz kwestiami ewaluacji pracy nauczycieli. Polscy i hiszpańscy partnerzy projektu przeprowadzili badanie potrzeb nauczycieli do 5 lat stażu zawodowego przed rozpoczęciem budowania platformy mentoringowej (w roku 2023). Dane są w trakcie opracowania.

Słowa kluczowe:

potrzeby zawodowe nauczycieli, początkujący nauczyciel, wczesna profesjonalizacja nauczycieli

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zbróg, Z., Kopik, A., Kropáč, J., Lenihan, R., Vollebregt, J., Iturriaga, J. A., & Soriano Flores , E. (2024). Potrzeby zawodowe nowo wykwalifikowanych nauczycieli – przegląd wyników badań z wybranych krajów europejskich. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 634(9). https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8986

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.