Ocenianie opisowe jest ważnym elementem praktyki szkolnej. Przyjęty przez nauczyciela obraz dziecka w roli ucznia ma bardzo ważne znaczenie podczas formułowania oceny opisowej. Wzorzec, który wyłonił się podczas analizy świadectw uczniów kończących klasę trzecią, to wzorzec ucznia jako „wykonawcy działań”. Nauczyciele realnie przekładają swoje oczekiwania na praktykę oceniania opisowego, zatem dobra ocena opisowa powinna pokazywać wszechstronny rozwój i progres dziecka, a podczas jej formułowania powinna zostać zachowana równowaga pomiędzy rozwojem społecznym, emocjonalnym, poznawczym. Niestety przeprowadzona analiza świadectw pokazała, że ewaluacja osiągnięć dzieci dziewięcioletnich sprowadza się głównie do rozwoju poznawczego.
Słowa kluczowe:
oczekiwania szkolne, świadectwa, obraz ucznia, ocena opisowa, dyskurs
Ćwikła, E. (2019). Oczekiwania szkolne wyrażone w świadectwach uczniów kończących klasę trzecią szkoły podstawowej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 583(8), 40–51. https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.5756