Opublikowane: 2023-09-30

Dylematy definiowania i diagnozowania gotowości szkolnej

Aldona Kopik

Abstrakt

Rozpoczęcie szkolnej edukacji to bardzo ważne i oczekiwane przez dziecko życiowe wydarzenie. Problematyka gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki wciąż jest obecna zarówno w debatach naukowych, jak i w debacie publicznej. W świadomości społecznej mocno zakorzenione jest przekonanie, że do rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko musi się dobrze przygotować. Przekonanie to pogłębił fakt, że nauczyciele opracowują i przekazują rodzicom dziecka kończącego edukację przedszkolną dokument pn. „Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”. Trudno jest jednoznacznie rozstrzygnąć problem, czy powinniśmy diagnozować gotowość dziecka, czy nie. Z jednej strony nauka, empiryczne fakty, a z drugiej praktyka edukacyjna i jej potrzeby. W artykule zostały przedstawione dylematy definiowania i diagnozowania gotowości szkolnej dziecka, uznawane modele gotowości, a także rozbieżności w podejściu do problemu z punktu widzenia nauki i praktyki edukacyjnej.

Słowa kluczowe:

dojrzałość szkolna, gotowość szkolna, diagnozowanie, modele gotowości szkolnej

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kopik, A. (2023). Dylematy definiowania i diagnozowania gotowości szkolnej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 624(9), 37–47. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.1444

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.