I KOMUNIKAT DLA AUTORÓW
Warunkiem koniecznym w procesie składania do druku w naszym czasopiśmie artykułu zawierającego wyniki prowadzonych badań naukowych jest posiadanie opinii komisji etycznej. Informujemy, że powyższej opinii nie trzeba przedkładać Redakcji, jednak należy liczyć się z tą ewentualnością.
Przypominamy, że Komisja Etyki Badań Naukowych opiniuje plany badawcze przed rozpoczęciem badań, nie zaś gotowe artykuły naukowe.
Wszystkich pracowników naukowych APS zainteresowanych publikacją własnych badań w naszym miesieczniku zachęcamy do odwiedzenia strony http://www.aps.edu.pl/nauka/komisja-ds-etyki-badan-naukowych/
II KOMUNIKAT DLA AUTORÓW
Każdemu autorowi tekstu publikowanego w „Problemach Opiekuńczo-Wychowawczych” przysługuje prawo autorskie zgodne z licencją 4.0 (CC BY-ND 4.0). Prawo do tytułu czasopisma i do całości numeru czasopisma zachowuje wydawca: © Copyright by Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Publikowanie artykułów na łamach „Problemów Opiekuńczo-Wychowawczych” jest bezpłatne: redakcja nie płaci honorarium autorskiego i nie wymaga opłaty za opublikowanie artykułu.
Redakcja wyraża zgodę na archiwizację pre-printów i post-printów.
III KOMUNIKAT DLA AUTORÓW
Od 2019 roku do publikacji w naszym czasopiśmie dopuszczane będą artykuły tylko tych autorów, którzy posiadają identyfikator ORCID (Open Researcher and Contributor ID).
Numer identyfikacyjny ORCID składa się z 16 cyfr podzielonych na 4 części zapisanych w formie URL (np. http://orcid.org/0000-0002-1825-0097).
Bezpłatnej rejestracji można dokonać na stronie: https://orcid.org/register
Informacje dla Autorów publikacji przesyłanych do druku
w miesięczniku „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”:
1. Objętość nadsyłanych materiałów nie może przekraczać: w wypadku prac teoretycznych 20 stron znormalizowanego maszynopisu (tj. Times New Roman 12 pkt z 1,5 odstępem w edytorze Word), pozostałych prac – 15 stron, recenzji i informacji – 5 stron.
2. Teksty należy przysyłać drogą mailową (redakcjapow@aps.edu.pl) w pełnej wersji oraz w wersji do recenzji wraz z wypełnionym Oświadczeniem (do pobrania). W tej ostatniej należy usunąć z nagłówka swoje nazwisko i afiliację, z publikacji odwołania do badań własnych (można maskować dane pozwalające zidentyfikować Autora używając symboli XY), z bibliografii pozycje własnego autorstwa. WAŻNE! W nazwie pliku należy umieścić TYTUŁ ARTYKUŁU (2-3 pierwsze wyrazy) oraz odpowiednio dopisek: DO RECENZJI lub PEŁNY.
3. Tabele, wykresy, ilustracje opatrzone numerami i tytułami oraz adnotacją, w jakim programie (innym niż Word) zostały wykonane i do którego miejsca w tekście się odnoszą, powinny być umieszczone w oddzielnych plikach.
4. W obydwu wersjach artykułu należy umieścić streszczenie (100-200 wyrazów), odzwierciedlające strukturę artykułu (wstęp, metodę, wyniki, wnioski), oraz słowa kluczowe (3–5) w języku polskim i/lub języku publikacji oraz w języku angielskim. Weryfikację streszczenia w języku angielskim zapewnia Wydawnictwo.
WSKAZÓWKI:
Streszczenie jest drugim po tytule elementem, z którym zapozna się potencjalny czytelnik. Dlatego powinno zawierać informacje przedstawione zgodnie ze schematem zawierającym cztery części. W każdej z części należy odpowiedzieć na podane niżej pytania:
5. Przypisy bibliograficzne oraz bibliografia powinny być sporządzone zgodnie ze standardem APA (6th Edition).
6. Odwołania do źródeł powinny być umieszczone bezpośrednio w tekście i zawierać:
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego (2016)…
Zdaniem Andrzeja Malinowskiego (2016, s. 18)…
Zdaniem wielu autorów (Kowalski, 2010; Żak, 2012; Malinowski, 2016)…
7. Bibliografia powinna obejmować uporządkowane alfabetycznie (wg nazwiska autorów) wszystkie źródła, z których pochodzą cytaty i informacje bezpośrednio wykorzystane w tekście.
Elementy opisu bibliograficznego:
Smolińska-Theiss, B. (2014). Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Trempała, E. (red.). (1990). Edukacja równoległa jako element globalnego systemu kształcenia i wychowania, diagnoza i prognoza. Bydgoszcz: WSP.
Matyjas, B. (1993). Alternatywne formy edukacji i wychowania. Nowa Szkoła, 2, 109–112.
Kostrzewski, J. (1987). Skala Podstawowych zdolności Szkolnych. II Rewizja. Podręcznik. Warszawa: APS, Biblioteka Główna.
8. Wykaz literatury nie powinien zawierać informacji prywatnych ani prac w przygotowaniu. Odwołanie się do takich źródeł może występować jedynie w przypisach.
9. Redakcja nie zwraca nadesłanych materiałów i zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w tekście artykułu, nie zmieniając treści merytorycznej.
10. Teksty niespełniające wymagań Redakcji nie będą kierowane do recenzji.
11. Wszelkie prawa do nadesłanych i opublikowanych tekstów przechodzą na Wydawcę.
12. Autorzy publikacji powinni ujawnić wkład poszczególnych autorów w powstanie publikacji, wkład innych podmiotów oraz źródła jej finansowania („financial disclosure”), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający tekst.
13. Autorzy zobowiązani są również do starannego i rzetelnego podawania źródeł pod ilustracjami, tabelami, wykresami itp.
14. Wszelkie wykryte przejawy nierzetelności naukowej („ghostwriting” – brak ujawnienia wkładu innych osób w powstawanie publikacji, „guest authorship”, gdy udział Autora w powstanie publikacji jest znikomy lub nie miał miejsca, a pomimo to jest Autorem/Współautorem publikacji) będą dokumentowane i nagłaśniane.
15. Artykuły recenzowane są poufnie i anonimowo („podwójna ślepa recenzja”) przez dwóch ekspertów niepozostających w konflikcie interesów z Autorem/Autorami tekstu zgodnie z „Dobrymi praktykami w procedurach recenzyjnych w nauce” (2011) opracowanymi przez MNiSW.
16. Lista recenzentów publikowana jest w czasopiśmie raz w roku.
17. Teksty niespełniające powyższych warunków nie będą rozpatrywane pod kątem publikacji.
18. Warunkiem opublikowania artykułu jest pozytywna opinia recenzentów.
19. Autorzy otrzymują autorski egzemplarz czasopisma.