Czytanie literatury naukowej jest nie tylko kluczową umiejętnością akademicką, ale także istotnym elementem warsztatu badawczego i zawodowego. Niniejsze badanie analizuje doświadczenia studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej związane z czytaniem artykułów naukowych, uwzględniając ich zaangażowanie, motywacje, trudności, stosowane strategie, oraz zakres i formy otrzymywanego wsparcia. W badaniu zastosowano metodę zogniskowanych wywiadów grupowych przeprowadzonych wśród studentów czwartego roku jednolitych studiów magisterskich. Wyniki interpretacyjnej analizy fenomenologicznej (IPA) wskazują, że kontakt studentów z artykułami naukowymi rozwija się stopniowo – od przypadkowego na pierwszym roku studiów po bardziej świadomy na późniejszych etapach nauki. Pomimo wzrostu aktywności czytelniczej na czwartym roku studiów, studenci na ogół czytają niewiele, pobieżnie i głównie z obowiązku. Może to wynikać z trudności, których upatrują w specjalistycznym języku, danych liczbowych i oznaczeniach statystycznych, braku dostępu do pełnych tekstów, ograniczonej wiedzy przedmiotowej oraz publikacjach obcojęzycznych. Pomimo tych barier studenci dostrzegają wartość literatury naukowej, szczególnie w kontekście poszerzania wiedzy i przygotowania do pisania pracy magisterskiej. Artykuły naukowe mogą być również źródłem inspiracji i impulsem do własnych poszukiwań badawczych, jednak ze względu na ograniczenia czasowe oraz sceptycyzm wobec tego typu publikacji, studenci na ogół nie widzą dla nich miejsca w swojej przyszłej praktyce zawodowej. Artykuł podkreśla konieczność lepszego wsparcia dydaktycznego w zakresie rozwijania umiejętności czytania naukowego.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share