Opublikowane: 2025-06-06

Kształtowanie kompetencji XXI wieku jako zadanie szkoły

Mirosław J. Szymański

Abstrakt

Kształtowanie kompetencji umożliwiających sprawne funkcjonowanie w zmediatyzowanym i zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie XXI wieku staje się najważniejszym zadaniem szkół w okresie gwałtownej zmiany społecznej. Profil i zakres tych kompetencji nie jest oczywistym zbiorem wynikającym z realizowanych treści programów szkolnych. Odnosi się on bowiem do obszarów życia młodzieży daleko wykraczających poza schematy kształcenia i stanowi podwaliny do mierzenia się z dynamicznymi zmianami społeczno-kulturowymi, w których dużą rolę odgrywa świat relacji w przestrzeni realnej i cyfrowej. Zaprezentowany tekst jest spojrzeniem na klasyfikację kompetencji przyszłości zaproponowanych przez J. Lamri, poszerzoną o postulowane przez Autora do kształtowania w środowisku szkoły polskiej.

Słowa kluczowe:

kompetencje przyszłości, zadania szkoły, kompetencje społeczne, kompetencje funkcjonalne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Szymański, M. J. (2025). Kształtowanie kompetencji XXI wieku jako zadanie szkoły. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2231

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.