Aby skutecznie zmienić postawę każdej jednostki wobec bezpiecznych zachowań, konieczna jest znacząca regulacja świadomości społecznej. Zgodnie z potrzebami przygotowania człowieka do bezpiecznych czynności życiowych, w teorii i praktyce pedagogicznej prowadzone są aktywne poszukiwania sposobów i środków kształtowania kultury bezpieczeństwa wśród młodszego pokolenia. Zadaniem szkolnictwa wyższego jest wykorzystanie zespołu oddziaływań pedagogicznych w celu kształtowania i rozwijania kultury bezpiecznego życia u przyszłych specjalistów o różnych profilach. Biorąc pod uwagę definicje „kultury bezpieczeństwa”, „kultury bezpieczeństwa życia” oraz jej elementy konstrukcyjne, w artykule określono kierunki kształtowania się kultury bezpieczeństwa życia studentów uczelni wyższych spójnego z ramami współczesnego paradygmatu bezpieczeństwa. Określono główne poziomy kształtowania kultury bezpieczeństwa życia - indywidualny, zbiorowy i publiczno-państwowy. Zidentyfikowano zadania szkolnictwa wyższego w zakresie bezpieczeństwa oraz działania mające na celu tworzenie kultury bezpieczeństwa w życiu studentów. Kształtowanie wysokiej kultury bezpieczeństwa wymaga ciągłego szkolenia, w trakcie którego specjalista musi kształtować osobistą kulturę bezpiecznego życia i zachowania w sytuacjach awaryjnych. Jednocześnie edukacja powinna mieć charakter proaktywny, co pozwoli społeczeństwu przejść od priorytetu ochrony przed skutkami sytuacji nadzwyczajnych do zapobiegania ich wystąpieniu, eliminowania przyczyn zagrożeń i zapewnienia bezpieczeństwa własnego życia. Konieczne jest przejście na model kształcenia oparty na kompetencjach, znacznie zwiększający zakres części praktycznej. Powstaną wówczas odruchy behawioralne, które zagwarantują bezwarunkowe przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share