W artykule podjęto próbę przeanalizowania istoty i znaczenia oświatowych stowarzyszeń społecznych jako typu wspólnoty zawodowej oraz określenia ich wpływu na rozwój osobowości nauczyciela-badaczа. Stwierdzono, że zawodowe wspólnoty pedagogiczne reprezentują stowarzyszenia pracowników pedagogicznych, których łączą wspólne interesy ze względu na charakter ich działalności zawodowej (pracy). Określono główne zalety organizacji publicznych o kierunku edukacyjno-naukowym, do których zalicza się tworzenie możliwości jednoczenia osób z różnych grup wiekowych i o różnym statusie społecznym w interesie różnych grup wiekowych i o różnym statusie społecznym, aktywizowanie wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami, możliwość organizacji szkoleń, konsultacji ze specjalistami, dodania pewności siebie obiecującym młodym ludziom itp. Możliwości stowarzyszeń społecznych w tworzeniu środowiska edukacyjnego dla rozwoju osobowości nauczyciela-naukowca zilustrowano na przykładzie organizacji pozarządowej „Akademia Współpracy Międzynarodowej w Pedagogice Twórczej „Polyssia”, historii jej powstania oraz analizie rezultaty swojej działalności.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share