Opublikowane: 2025-06-06

Organizowanie edukacji włączającej w instytucjach edukacyjnych: wyzwania, strategie i perspektywy

Svitlana Sliusaruk-Litvin , Oleksandr Yurynets

Abstrakt

W artykule przeanalizowano przedstawione w literaturze naukowej i metodologicznej współczesne podejścia do organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a mianowicie osób z zaburzeniami rozwoju psychofizycznego. Zwrócono uwagę na specyfikę organizacji edukacji włączającej w instytucjach edukacyjnych na różnych poziomach: średnim ogólnokształcącym, zawodowym (zawodowo-technicznym) i zawodowym szkolnictwie wyższym. Autorzy analizują ramy prawne regulujące działalność instytucji edukacyjnych w zakresie świadczenia usług edukacyjnych osobom ze specjalnymi potrzebami. Zaprezentowano treść i specyfikę pracy integracyjnych centrów zasobów do kompleksowego badania dzieci z zaburzeniami rozwoju psychofizycznego. Przeprowadzono badanie współczesnych wyzwań w kształceniu zawodowym nauczycieli do pracy w klasach w szkołach średnich, przeanalizowano skuteczne strategie nauczania i ujawniono perspektywy wprowadzenia edukacji włączającej do kształcenia pedagogicznego przyszłych nauczycieli.

Słowa kluczowe:

edukacja włączająca, osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, integracyjne centrum zasobów, instytucje edukacyjne, szkolenie zawodowe

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sliusaruk-Litvin, S., & Yurynets , O. (2025). Organizowanie edukacji włączającej w instytucjach edukacyjnych: wyzwania, strategie i perspektywy. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2225

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.