Etap edukacji przedszkolnej to odpowiedni moment na wprowadzenie treści dotyczących istoty pracy, zawodów, czynności zawodowych. To także czas na pielęgnowanie pierwszych aspiracji, zainteresowań zawodowych, umiejętności. Już bowiem w wieku przedszkolnym, także poprzez prowadzenie preorientacji zawodowej, dzieci mogą zrozumieć zróżnicowany świat zawodów, mnogości wyborów, jakie przed nimi stoją, a przede wszystkim zainspirować się światem pracy, która jest tak istotnym elementem w życiu każdego człowieka. Celem teoretycznym artykułu jest zaprezentowanie preorientacji zawodowej i jej najważniejszego ogniwa – wychowania do pracy i wychowania poprzez pracę w kontekście kształtowania wyobrażeń dzieci w wieku przedszkolnym. Natomiast cel praktyczny to zwiększenie świadomości, szczególnie wśród pedagogów/wychowawców, znaczenia preorientacji zawodowej w procesie planowania ścieżki edukacyjnej od najmłodszych lat. Osiągniecie założonych celów było możliwe poprzez przeprowadzenie pilotażowych badań na grupie nauczycieli edukacji przedszkolnej, zarówno pracujących w Polsce, jak i w Niemczech w zakresie wdrażania przez nich elementów preorientacji zawodowej w swoich placówkach , prowadzonych w projekcie WARBEKI. Wyniki pozwoliły na wstępne określenie dalszych działań badawczych w tym obszarze oraz rekomendacji do pracy w edukacji przedszkolnej w obszarze wychowywania do pracy i poprzez pracę.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share