Opublikowane: 2025-06-06

Aktualność teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury w procesie uczenia się społecznego uczestnictwa rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualna w teatrze

Ewelina Wysocka

Abstrakt

Artykuł ukazuje wyniki badań stanowiące część obszernego projektu badawczego, którego inne obszary zostały ukazane w innych mojego autorstwa artykułach. Badania ukazują proces społecznego uczenia się uczestnictwa społecznego rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną w wyjątkowej przestrzeni jaką jest teatr. Badania były prowadzone w latach 2018-2023. Były to badania jakościowe, prowadzone metodą etnograficzną, techniką wywiadu. Prowadzone w profesjonalnym, zawodowym teatrze, do którego rodzina wraz z osobą z niepełnosprawnością przychodzi na realizowane zajęcia teatralne. Artykuł ukazuje także przegląd literatury oraz aktualność społecznego uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem teorii społecznego uczenia się  Alberta Bandury. Teoria ta pokazuje wraz z wynikami badań, że proces uczenia się społecznego wiąże się z warunkowaniem sprawczym. Jednocześnie istotna jest modulacja zachowań odbywając się poprzez pozyskiwane informacje z otoczenia. Proces uwarunkowany jest poznawczo.

Słowa kluczowe:

społeczne uczenie się, Albert Bandura, rodzina, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, teatr

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wysocka , E. (2025). Aktualność teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury w procesie uczenia się społecznego uczestnictwa rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualna w teatrze. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2223

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.