W artykule przedstawiono wyniki analizy teoretycznej i badań empirycznych dotyczących związku tożsamości, równowagi życiowej i zdrowia psychicznego nauczyciela. Stwierdzono, że wartościowo-moralna regulacja działalności zawodowej nauczyciela, efektywna interakcja zawodowa, pozytywne relacje międzyludzkie, poznawczo-emocjonalna regulacja osobowości, zachowania i aktywności zawodowej nauczyciela, równowaga osobistych sfer życia determinują charakter i wartość związek pomiędzy tożsamością, równowagą życiową i zdrowiem psychicznym nauczyciela. Zaprezentowano bezpośredni związek pomiędzy niestabilnym charakterem postawy wobec siebie, samooceny, samokontroli, samoświadomości, subklinicznym i klinicznym stanem lęku/depresji a niskim poziomem rozwoju odpowiednich zdolności, obszarów przetwarzania konfliktów i optymistycznych wzorców do naśladowania. Autorka zauważyła, że większość badanych nauczycieli potrzebuje wsparcia psychologicznego w kwestiach przywracania zdrowia psychicznego jednostki, jako podstawowego składnika ich zdolności do optymalnej pracy w realiach współczesnej Ukrainy. W artykule przedstawiono algorytm pracy z nauczycielem nad przywróceniem zdrowia psychicznego jednostki. Ponadto, zwrócono uwagę na perspektywy dalszych badań naukowych, jakie autorka widzi w opracowaniu materiałów naukowych i metodycznych w kontekście pozytywnej psychoterapii dotyczącej wsparcia psychologicznego dla nauczycieli w zakresie wspierania, utrzymywania i przywracania zdrowia psychicznego nauczycieli.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share