Opublikowane: 2025-06-06

Cyfrowa transformacja szkolnictwa zawodowego w Ukrainie: wyzwania, realia i perspektywy

Wałentyna Radkewycz , Mykola Pryhodii

Abstrakt

Uzasadniono znaczenie cyfrowej transformacji kształcenia zawodowego w Ukrainie jako odpowiedzi na współczesne wyzwania. Wskazano, że cyfryzacja jest podstawą dostosowania programów edukacyjnych do potrzeb rynku pracy w kontekście szybkiego rozwoju technologii cyfrowych. Zbadano możliwości poprawy dostępności i efektywności kształcenia zawodowego poprzez wprowadzenie najnowszych narzędzi cyfrowych. Stwierdzono, że wykorzystanie platform internetowych, wirtualnych laboratoriów i cyfrowych symulatorów przyczynia się nie tylko do zdobywania wiedzy teoretycznej, ale również do rozwoju praktycznych umiejętności uczniów. Autor identyfikuje szereg wyzwań w procesie wprowadzania technologii cyfrowych, w tym niewystarczającą infrastrukturę, ograniczony dostęp do Internetu i komputerów oraz potrzebę przygotowania uczestników procesu edukacyjnego do pracy z narzędziami cyfrowymi. Istnieje potrzeba stworzenia jasnych ram regulacyjnych i standardów kompetencji cyfrowych dla nauczycieli i studentów. Ponieważ cyfryzacja przyczynia się do integracji Ukrainy z europejską i globalną przestrzenią edukacyjną, podkreśla się znaczenie wspierania tego procesu poprzez partnerstwa międzynarodowe i inwestycje publiczne. Zidentyfikowano nowe możliwości rozwoju kariery absolwentów i ich dostosowania do wymagań globalnego rynku pracy poprzez cyfrową transformację kształcenia zawodowego.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Radkewycz, W., & Pryhodii , M. (2025). Cyfrowa transformacja szkolnictwa zawodowego w Ukrainie: wyzwania, realia i perspektywy. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2220

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.