Opublikowane: 2025-06-06

Ewolucja kształcenia nauczycieli w Portugalii w odpowiedzi na nowe wyzwania społeczne i edukacyjne: perspektywy dla Ukrainy

Olena Bordakova

Abstrakt

W niniejszym artykule podkreślono transformację edukacji pedagogicznej w Portugalii w odpowiedzi na rosnące wyzwania społeczne i edukacyjne, zapewniono cenne doświadczenia dla Ukrainy. Analizie poddano kontekst historyczny systemu edukacji w Portugalii od połowy XX wieku do chwili obecnej oraz kluczowe zmiany w kształceniu nauczycieli. Uwzględniono różnorodne inicjatywy i reformy rządowe, które ilustrują transformacyjne zmiany w treści, celach i metodologii edukacji w Portugalii na przestrzeni ostatnich lat. Badanie podkreśla znaczenie autonomii, ciągłego uczenia się i elastyczności w kształceniu nauczycieli, a także znaczącą rolę uczenia się przez całe życie dla społeczeństwa. Doświadczenia związane z reformą systemu edukacji w Portugalii, w tym inicjatywy mające na celu promowanie sukcesów szkolnych, rozwijanie profili uczniów i doskonalenie umiejętności cyfrowych, są cenne dla Ukrainy, która stara się odbudować i ulepszyć swój system edukacji. W artykule podkreślono kluczowe zasady, takie jak inkluzywność, innowacyjność i zrównoważony rozwój, jako ważne elementy wysokiej jakości systemu edukacji, który przygotowuje uczniów na przyszłe wyzwania.

Słowa kluczowe:

Portugalia, kształcenie nauczycieli, wyzwania społeczne, reformy edukacyjne, profil studenta, Ukraina

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Bordakova, O. (2025). Ewolucja kształcenia nauczycieli w Portugalii w odpowiedzi na nowe wyzwania społeczne i edukacyjne: perspektywy dla Ukrainy. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2215

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.