W artykule zaprezentowano analizę metadanych nad perspektywicznymi kierunkami kształcenia specjalistów w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym w Republice Finlandii. Uzasadniono, że kształcenie specjalistów w tej dziedzinie ma kluczowe znaczenie dla powojennej odbudowy Ukrainy, ponieważ gospodarka cyrkularna stanowi nowy, innowacyjny kierunek ukierunkowany na rozwiązywanie problemów produkcyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego środowiska. Wskazano perspektywiczne kierunki i główne trendy kształcenia specjalistów z zakresu gospodarki cyrkularnej w Finlandii: na poziomie państwowym – tworzenie ram prawnych ekologizacji gospodarki, rozwój gospodarki cyrkularnej oraz przygotowanie specjalistów w tym zakresie; cyfryzacja przemysłu; liderowanie we wdrażaniu innowacji cyrkularnych; priorytetowe finansowanie strategii zrównoważonego rozwoju; rozwój rynku pracy cyrkularnej; organizacja ciągłego podnoszenia kwalifikacji pracowników; strategiczny priorytet nauczania gospodarki cyrkularnej w edukacji; wysoka ranga kształcenia zawodowego; liderowanie instytucji szkolnictwa wyższego w zakresie przygotowania specjalistów w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym; współpraca między szkolnictwem wyższym, rynkiem pracy i rządem w organizacji edukacji w zakresie gospodarki cyrkularnej; edukacja cyrkularna na wszystkich poziomach kształcenia. Na poziomie instytucji edukacyjnych – realizacja kształcenia specjalistów zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju i transformacji cyrkularnej gospodarki; zmiana paradygmatu kształcenia, form zdobywania wykształcenia wyższego oraz oceny jego jakości; zmiana koncepcji kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego, składu i funkcji uczestników procesu edukacyjnego; cyrkulacja wiedzy i umiejętności w procesie kształcenia specjalistów; realizacja w kształceniu specjalistów projektów pilotażowych i przemysłowych; wdrożenie edukacji zdalnej oraz cyfryzacja usług edukacyjnych na wszystkich poziomach kształcenia; zatrudnianie studentów i absolwentów zgodnie z ich kompetencjami.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share