Opublikowane: 2025-06-06

Kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli: doświadczenia kanadyjskie

Iryna Androshchuk , Ihor Androshchuk

Abstrakt

W niniejszym artykule opisano wybrane aspekty zawodowego szkolenia nauczycieli w Kanadzie, podkreślając zwiększoną liczbę godzin przeznaczonych na szkolenia praktyczne, środowiska edukacyjne online, w których nauczyciele działają jako aktywni uczestnicy, a nie tylko dostawcy wiedzy. Podjęto również zagadnienie szerokiego wykorzystania ICT w edukacji. Te innowacje umożliwiają dłuższe godziny pracy przy mniejszej liczbie tradycyjnych sesji nauczania. Ze względu na wysoką pozycję społeczną nauczycieli, istnieją bardziej restrykcyjne wymagania wstępne dla osób, które chcą rozpocząć karierę nauczycielską. Zaprezentowano różne modele praktyki nauczycielskiej, w tym staże pod okiem mentora, roczne doświadczenie w nauczaniu w szkole z częściowym wynagrodzeniem oraz czteromiesięczną praktyką nauczycielską nadzorowaną przez mentorów zarówno z uniwersytetu, jak i ze szkoły. Nacisk kładzie się na rozwijanie umiejętności pedagogicznych poprzez bezpośrednie, pośrednie, interaktywne, eksperymentalne i samodzielne strategie uczenia się. Podstawowe modele szkolenia nauczycieli w Kanadzie obejmują programy konsekutywne, równoległe, podyplomowe i indywidualne. Ponadto dostępne są alternatywne formaty szkoleń dla kandydatów, którzy mogą nie mieć środków finansowych lub czasu na uczestnictwo w zajęciach, a przyszłym nauczycielom zapewniono również naukę na odległość. Centralnym elementem kanadyjskiego kształcenia nauczycieli jest zasada uczenia się przez całe życie, która obejmuje zarówno początkowe szkolenie uniwersyteckie, jak i ciągły rozwój kompetencji zawodowych, w tym ciągłe doskonalenie metod przekazywania wiedzy i umiejętności.

Słowa kluczowe:

szkolenie zawodowe, rodzaje szkoleń, kształcenie nauczycieli, przyszli nauczyciele, zatrudnienie nauczycieli, modele szkoleń

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Androshchuk , I., & Androshchuk , I. (2025). Kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli: doświadczenia kanadyjskie. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2213

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.