Opublikowane: 2025-06-06

Edukacja w Ameryce Łacińskiej na przełomie XX i XXI wieku: epistemologie Południa a edukacja kompleksowa

Olena Zhyzhko , Gali-Aleksandra Beltrán

Abstrakt

W niniejszej pracy przedstawiamy wyniki teoretycznych badań pedagogicznych, których celem było określenie teoretycznych, politycznych i ideowych trendów przenikających latynoamerykański obszar edukacyjny od końca XX wieku do początku trzeciej dekady XXI w. – a więc czasu, w którym możliwe było uzyskanie wsparcia dla rozwoju nowych paradygmatów w edukacji regionalnej, w szczególności w kontekście analizy epistemologii Południa i złożoności edukacyjnej. Autorzy stwierdzili, że od końca XX wieku do początku trzeciej dekady XXI wieku na edukację LATAM wpływają lewicowe tendencje teoretyczne, polityczne i ideologiczne, które opowiadają się za rozwojem tzw. Południa pełnego kultywowania i ochrony tradycji. Z drugiej strony, jako jej alternatywa, od końca XX wieku kształtowała się złożoność edukacyjna wraz z wizją zracjonalizowanego i laickiego życia społecznego, tworząc nowe paradygmaty edukacji w regionie.

Słowa kluczowe:

Latynoamerykańska dziedzina edukacji, trendy teoretyczne, , polityczne i ideologiczne; epistemologie Południa, złożoność edukacyjna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Zhyzhko , O., & Beltrán, G.-A. (2025). Edukacja w Ameryce Łacińskiej na przełomie XX i XXI wieku: epistemologie Południa a edukacja kompleksowa. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2198

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.