W artykule przedstawiono aktualność problemu samostanowienia zawodowego osób ubiegających się o edukację. Zaznacza się, że przejście do szkoły specjalistycznej planuje się przeprowadzić pod kierunkiem specjalistów poradnictwa zawodowego, posiadających kompetencje w zakresie świadczenia usług poradnictwa zawodowego zgodnie ze współczesnymi wymogami. Prowadzona jest analiza teoretyczna inicjatywy wprowadzenia do szkół średnich ogólnokształcących doradców zawodowych jako pracowników pedagogicznych, którzy ukończyli kształcenie zaawansowane na tym kierunku. Wskazano na realne przeszkody, które będą stały na drodze efektywnej pracy pracowników pedagogicznych w zakresie świadczenia usług poradnictwa zawodowego, jedną z przeszkód jest znaczne obciążenie pracą pracowników pedagogicznych obowiązkami funkcjonalnymi. Praca doradcy zawodowego wymaga dużego wysiłku i czasu przy wykonywaniu własnych funkcji, co będzie znacznie obciążać pracowników pedagogicznych. W artykule zaproponowano wprowadzenie odrębnej komórki kadrowej w szkole średniej ogólnokształcącej w celu zapewnienia wysokiej jakości poradnictwa zawodowego osobom ubiegającym się o kształcenie. Autorka wyeksponowała moduły programu kształcenia doradcy zawodowego w szkołach średnich ogólnokształcących. Przedstawiona jest zawartość tematyczna modułów programu. Podkreśla się, że inicjatywa wprowadzenia doradców zawodowych do szkół średnich ogólnokształcących będzie istotnym czynnikiem w celowym i świadomym samostanowieniu zawodowym młodych ludzi.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share