Opublikowane: 2025-06-06

Inicjatywa wprowadzenia doradcy zawodowego w szkołach średnich ogólnokształcących: wyzwania i osiągnięcia

Alla Shevenko

Abstrakt

W artykule przedstawiono aktualność problemu samostanowienia zawodowego osób ubiegających się o edukację. Zaznacza się, że przejście do szkoły specjalistycznej planuje się przeprowadzić pod kierunkiem specjalistów poradnictwa zawodowego, posiadających kompetencje w zakresie świadczenia usług poradnictwa zawodowego zgodnie ze współczesnymi wymogami. Prowadzona jest analiza teoretyczna inicjatywy wprowadzenia do szkół średnich ogólnokształcących doradców zawodowych jako pracowników pedagogicznych, którzy ukończyli kształcenie zaawansowane na tym kierunku. Wskazano na realne przeszkody, które będą stały na drodze efektywnej pracy pracowników pedagogicznych w zakresie świadczenia usług poradnictwa zawodowego, jedną z przeszkód jest znaczne obciążenie pracą pracowników pedagogicznych obowiązkami funkcjonalnymi. Praca doradcy zawodowego wymaga dużego wysiłku i czasu przy wykonywaniu własnych funkcji, co będzie znacznie obciążać pracowników pedagogicznych. W artykule zaproponowano wprowadzenie odrębnej komórki kadrowej w szkole średniej ogólnokształcącej w celu zapewnienia wysokiej jakości poradnictwa zawodowego osobom ubiegającym się o kształcenie. Autorka wyeksponowała moduły programu kształcenia doradcy zawodowego w szkołach średnich ogólnokształcących. Przedstawiona jest zawartość tematyczna modułów programu. Podkreśla się, że inicjatywa wprowadzenia doradców zawodowych do szkół średnich ogólnokształcących będzie istotnym czynnikiem w celowym i świadomym samostanowieniu zawodowym młodych ludzi.

Słowa kluczowe:

szkoła specjalistyczna, rynek usług poradnictwa zawodowego, specjalista poradnictwa zawodowego, platformy poradnictwa zawodowego, poradnictwo ustawiczne, doradca poradnictwa zawodowego, doradca zawodowy, samostanowienie zawodowe uczniów szkół średnich

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Shevenko , A. (2025). Inicjatywa wprowadzenia doradcy zawodowego w szkołach średnich ogólnokształcących: wyzwania i osiągnięcia. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2195

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.