Opublikowane: 2025-06-06

Praktyka zawodowa przyszłych nauczycieli w kontekście wojny

Olena Semenog

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano cechy praktyki pedagogicznej przyszłych nauczycieli w warunkach stanu wojennego. Bazą źródłową do badań są dokumenty i publikacje dotyczące praktyki pedagogicznej przyszłych nauczycieli języka ukraińskiego i literatury na drugim (magisterskim) poziomie kształcenia w Sumski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. A. S. Makarenki. Przeanalizowano akty prawne i regulacje dotyczące praktycznego przygotowania przyszłych nauczycieli i stwierdzono, że praktyka zawodowa jest nieodłącznym elementem procesu profesjonalnego przygotowania wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, pożądanych na rynku pracy. Wynikiem tej praktyki jest zdobycie przez przyszłych nauczycieli kompetencji zawodowych, przede wszystkim kompetencji przedmiotowo-metodycznej. Udowodniono, że trudności wojenne, w jakich znajduje się Ukraina, wymuszony przejściowy tryb edukacji zdalnej, wprowadzenie trybów synchronicznego i asynchronicznego nauczania oraz potrzeba kształtowania kultury bezpiecznego zachowania, motywują społeczności uniwersytetów do aktualizacji treści programów edukacyjnych i programów praktyk pedagogicznych oraz formatu i interakcji uczestników procesu edukacyjnego. Przedstawiono wyniki partnerstwa naukowo-edukacyjnego Sumskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. A. S. Makarenki oraz Instytutu Pedagogiki i Edukacji Dorosłych im. Iwana Ziazuna PAN Ukrainy w zakresie organizacji praktycznego przygotowania przyszłych pedagogów w latach 2023-2024. Wspólne projekty edukacyjne są ukierunkowane na priorytety narodowotwórcze w przygotowaniu oraz na kształtowanie kluczowych umiejętności życiowych przyszłych nauczycieli. Praktyka zawodowa została przedstawiona jako interdyscyplinarny proces edukacyjny, realizowany na zasadach partnerstwa, który pozwala na zdobycie kluczowych kompetencji, wspiera kształtowanie wartościowych orientacji i indywidualnego stylu pracy zawodowej.

Słowa kluczowe:

przygotowanie praktyczne, praktyka pedagogiczna, przyszły nauczyciel, realia wojenne, partnerstwo naukowo-edukacyjne, Sumski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im. A. S. Makarenki, Instytut Pedagogiki i Edukacji Dorosłych im. Iwana Ziazuna PAN Ukrainy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Semenog , O. (2025). Praktyka zawodowa przyszłych nauczycieli w kontekście wojny. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2192

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.