Opublikowane: 2025-06-06

Kluczowe kompetencje nauczyciela zawodu w warunkach wojennych

Iryna Matiykiv

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki empirycznego badania profilu kompetencji kluczowych współczesnego nauczyciela kształcenia zawodowego w warunkach wojny. Określono treść kompetencji kluczowych, które zapewniają efektywność działalności zawodowej nauczyciela kształcenia zawodowego poprzez badanie eksperckie. Okazało się, że dominantami psychologicznymi działalności pedagogicznej w warunkach wojny są kluczowe kompetencje współdziałania społecznego i komunikacji, tj.: samopoznanie, samorozwój, samoregulacja. Większość ekspertów uważa, że wśród nich najważniejszymi są: samoregulacja, umiejętność radzenia sobie z emocjami (utrzymanie równowagi psychicznej, kontrola nad całym procesem i pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach); umiejętność udzielania skutecznego wsparcia emocjonalnego, zwłaszcza w sytuacjach straty, żalu, niepewności (empatycznie słuchać, współczuć, rozumieć, dobierać słowa, które realnie łagodzą stan emocjonalny w razie potrzeby). Przeprowadzone badania umożliwiły opracowanie listy kompetencji kluczowych dla nauczyciela kształcenia zawodowego, działającego w specyficznych warunkach czasu wojny. Zaproponowano program treningowy dla nauczycieli kształcenia zawodowego na kursach dokształcających. Stanowiło to odpowiedź na zidentyfikowane luki w wiedzy psychologicznej.

Słowa kluczowe:

kształcenie zawodowe, kształcenie ustawiczne, kompetencje zawodowe, kompetencje kluczowe, nauczyciel kształcenia zawodowego, samoregulacja, zarządzanie emocjami, wsparcie emocjonalne, samodoskonalenie, wydajność

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Matiykiv, I. (2025). Kluczowe kompetencje nauczyciela zawodu w warunkach wojennych. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2191

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.