W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań podstaw edukacji STEM oraz specyfiki jej wdrażania za granicą i w Ukrainie. Wskazano możliwości wykorzystania najlepszych doświadczeń krajów wysokorozwiniętych w popularyzacji i wdrażaniu edukacji STEM w Ukrainie. Zaprezentowano specyfikę wdrażania edukacji STEM w projekcie naukowo-pedagogicznym „Intelekt Ukrainy” oraz przedstawiono autorską technologię edukacji STEM w projekcie, która przewiduje powszechne wdrożenie tej gałęzi edukacji (dogłębne badanie przedmiotów przyrodniczych i cykl matematyczny), uczenie się w oparciu o własne odkrycia i innowacyjną orientację (w oparciu o zdobytą wiedzę studenci studiujący w ramach projektu, o tworzeniu prototypów/modeli, procesów, gdyż produkty mogą w przyszłości powstawać w ramach kompetencji, które będą w przyszłości istotne na rynku pracy. Ponadto, w artykule przedstawiono wyniki wewnętrznej oceny jakości programów edukacyjnych „Projektu Edukacji Podstawowej” i cyklu adaptacyjnego szkoły średniej zasadniczej, co potwierdziło satysfakcję wszystkich uczestników procesu edukacyjnego: uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Przedstawiono piętnastoletnie funkcjonowanie projektu w kształceniu nauczycieli do pracy w klasach projektowych, w szczególności w nauczaniu przedmiotów związanych ze STEM: „Poznaję świat” (klasy 1-4), „Eureka” (klasy 2-4), „Przyrodoznawstwo. Twoje odkrycia fizyczne” (klasy 5-6), „Przyroda. Moja Planeta Ziemia” (klasy 5-6), zajęcia z biologii, geografii, fizyki, chemii i astronomii (klasy 7-11).
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share