Artykuł podejmuje problem technologicznego wsparcia kształcenia przyszłych nauczycieli w wyższych uczelniach pedagogicznych w zakresie działalności zawodowej w kontekście digitalizacji. Podkreśla „rdzeń” komponentu technologicznego w modelowej reprezentacji tego procesu – technologie organizacji holistycznego samorozwoju przyszłych nauczycieli w ramach modułowo-rozwojowego systemu kształcenia na odległość i mieszanego. Jego funkcją jest służenie jako narzędzie wartości do wdrażania zaktualizowanych celów i treści kształcenia pedagogicznego, dostosowanych do egzystencjalnych potrzeb społeczeństwa w czasach wojny. Nacisk kładzie się na strukturę tego systemu, składającego się ze spójnego zestawu komponentów koncepcyjnych, merytorycznych i proceduralnych. Artykuł ujawnia podstawową cechę tego systemu – integralność (która jest nieodłączna w całej konstrukcji technologicznej, jej teoretyczno-metodologicznej podstawie, komponencie merytorycznym i fazach holistycznego samorozwoju przyszłego nauczyciela itp.). Szczególną uwagę zwrócono na konceptualność technologii. Po pierwsze, zawiera idee dotyczące holistycznego rozwoju i samorozwoju studentów, modułowo-rozwojowego uczenia się w szkolnictwie wyższym oraz zadaniowego podejścia do jego organizacji. Po drugie, opisane zasady mają na celu wzmocnienie podstaw koncepcyjnych poprzez podkreślenie witalno-aksjologicznego określenia holistycznego samorozwoju studentów, kultywowanie skupienia na tym w modułowo-rozwojowym nauczaniu na odległość i mieszanym nauczaniu oraz nacisk na technologię opartą na zadaniach w procesie edukacji rozwojowej. Artykuł uzasadnia pełnię jakościową wartości-treści jako cechę systemotwórczą technologii (ta jakość jest napędzana przez jej skupienie na rozwijaniu wszystkich aspektów osobowości studenta, jego kompetencji zawodowych i kulturowo-zawodowych oraz wzbogacaniu treści edukacji pedagogicznej o nowe wartości). Szczegółowo opisano proceduralną charakterystykę technologii – jej metodologiczną adekwatność w organizowaniu etapów procesu edukacyjno-technologicznego w zgodzie z zadaniami rozwojowymi w celu opanowania modułów treści przez przyszłych nauczycieli. Podkreślono również dwie inne istotne cechy skonstruowanego projektu technologicznego – jego zarządzalność i powtarzalność.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share