Obecnie prawie każdy dorosły w krajach rozwiniętych posiada telefon komórkowy i posiada umiejętności niezbędne do jego obsługi. Dlatego badacze i nauczyciele zaczęli aktywnie wykorzystywać je do celów edukacyjnych. Artykuł poświęcony jest zdalnemu uczeniu się (m-learning) osób dorosłych, które pozytywnie wpływa na kształcenie ustawiczne i włączenie społeczne, gdyż zwiększa poziom zaangażowania w edukację wielu kategorii społeczeństwa. Autorka przeanalizowała istotę pojęcia „zdalne nauczanie”, historię jego powstania oraz ewolucję jego treści od nauczanie za pomocą urządzeń (zdalnych) mobilnych i Internetu po innowacyjną technologię edukacyjną. Wykazano, że ta ostatnia opiera się na trzech koncepcjach mobilności: technologii, studenta i uczenia się. Zdefiniowano i scharakteryzowano zalety zdalnego uczenia się dla dorosłych: dostępność, przystępność, możliwości motywowania, elastyczność i wygoda, indywidualne podejście, wykorzystanie momentów gry, znaczna ilość informacji i aktualizowanych treści, redukcja kosztów szkoleń, socjalizacja dorosłych uczniów, włączenie itp. Zarysowano kierunki dalszych badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy badania społecznego wpływu mobilnego uczenia się na dorosłych.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share