Opublikowane: 2025-06-06

Mobilne nauczanie dorosłych jako innowacyjna technologia edukacyjna

Svitlana Babushko

Abstrakt

Obecnie prawie każdy dorosły w krajach rozwiniętych posiada telefon komórkowy i posiada umiejętności niezbędne do jego obsługi. Dlatego badacze i nauczyciele zaczęli aktywnie wykorzystywać je do celów edukacyjnych. Artykuł poświęcony jest zdalnemu uczeniu się (m-learning) osób dorosłych, które pozytywnie wpływa na kształcenie ustawiczne i włączenie społeczne, gdyż zwiększa poziom zaangażowania w edukację wielu kategorii społeczeństwa. Autorka przeanalizowała istotę pojęcia „zdalne nauczanie”, historię jego powstania oraz ewolucję jego treści od nauczanie za pomocą urządzeń (zdalnych) mobilnych i Internetu po innowacyjną technologię edukacyjną. Wykazano, że ta ostatnia opiera się na trzech koncepcjach mobilności: technologii, studenta i uczenia się. Zdefiniowano i scharakteryzowano zalety zdalnego uczenia się dla dorosłych: dostępność, przystępność, możliwości motywowania, elastyczność i wygoda, indywidualne podejście, wykorzystanie momentów gry, znaczna ilość informacji i aktualizowanych treści, redukcja kosztów szkoleń, socjalizacja dorosłych uczniów, włączenie itp. Zarysowano kierunki dalszych badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy badania społecznego wpływu mobilnego uczenia się na dorosłych.

Słowa kluczowe:

kształcenie zdalne, edukacja dorosłych, innowacyjna technologia edukacyjna, pozytywny wpływ, zalety

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Babushko, S. (2025). Mobilne nauczanie dorosłych jako innowacyjna technologia edukacyjna. Edukacja Zawodowa I Ustawiczna, (9). https://doi.org/10.71358/ezu.2186

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.