Artykuł podejmuje problematykę organizacji i oferty kształcenia zawodowego w Polsce w kontekście zmian wynikających z reformy systemu oświaty z 2017 roku. Omówiono znaczenie kształcenia zawodowego jako istotnego elementu edukacji, łączącego wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne, które wspierają dostosowanie absolwentów do dynamicznych wymagań rynku pracy. W ramach analizy cząstkowych wyników badań jakościowych, przeprowadzonych wśród nauczycieli szkół zawodowych, zidentyfikowano główne wyzwania, takie jak niedobór wykwalifikowanej kadry, niedostateczne finansowanie szkół, brak nowoczesnego wyposażenia oraz niedostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb gospodarki. Podkreślono konieczność modernizacji oferty edukacyjnej, lepszego dopasowania jej do zainteresowań uczniów i oczekiwań pracodawców, a także reformy systemu egzaminów zawodowych. Wyniki analizy wskazują na potrzebę wprowadzenia systemowych zmian, które poprawią jakość kształcenia zawodowego, zwiększą konkurencyjność absolwentów na rynku pracy i wzmocnią prestiż edukacji zawodowej w Polsce. Realizacja tych działań może nie tylko poprawić jakość kształcenia zawodowego i zwiększyć konkurencyjność absolwentów na rynku pracy, ale także przyczynić się do budowy pozytywnego wizerunku edukacji zawodowej jako wartościowej ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego w Polsce.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share