Opublikowane: 2013-12-30

Wyjaśnianie sytuacji niepowodzeń – zastosowanie teorii atrybucji w rozpoznawaniu nadziei młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Joanna Głodkowska

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wyniki badań opartych na teoretycznych podstawach koncepcji Seligmana. Owa koncepcja wskazuje na możliwości interpretacji zdarzeń jako optymistycznych lub pesymistycznych. Optymizm i nadzieja jawią się jako istotny wyznacznik zachowań, a także osiągnięć człowieka, ponieważ łączą się z siłą przekonania o własnych możliwościach, motywacją do podejmowania coraz to nowych wyzwań. Zaprezentowane w artykule wyniki badań sugerują, że młodzież młodsza częściej niż starsza wyjaśnia sytuacje niepowodzeń, stosując strategię odnajdywania nadziei. Nadzieja jest przejawem optymistycznego wyjaśniania stałości i zasięgu sytuacji niepowodzeń. Jest wynikiem postrzegania siebie przez pryzmat własnych możliwości i aspiracji. Można oczekiwać, że naukowe ustalenia diagnostyczne dotyczące mocnych stron człowieka, w tym także jego optymizmu i nadziei, będą istotnym źródłem w budowaniu przestrzeni rehabilitacyjnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Słowa kluczowe:

optymizm, nadzieja, atrybucja, lekka niepełnosprawność intelektualna

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Głodkowska, J. (2013). Wyjaśnianie sytuacji niepowodzeń – zastosowanie teorii atrybucji w rozpoznawaniu nadziei młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 22(4). Pobrano z https://czasopisma.aps.edu.pl/index.php/cns/article/view/338

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.