Opublikowane: 2014-12-30

Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu

Joanna Głodkowska

Abstrakt

Artykuł podejmuje próbę ujęcia normalizacji jako procesu umożliwiającego rozpatrywanie życia osób z niepełnosprawnością w wymiarach autorskich. Wskazuje, że aksjologia współczesnego modelu rehabilitacji stawia za cel przygotowanie osób z niepełnosprawnością do egzystencji upodmiotowionej, dzięki której stają się one autorami swojego życia. Artykuł prezentuje paradygmat wsparcia jako współcześnie – w porównaniu z tradycyjnymi systemami usług – formułowany projekt tworzenia podmiotowych warunków życia osób z niepełnosprawnością. Przegląd stanowisk przedstawicieli nauk społecznych umożliwił rozpoznanie niektórych aspektów podmiotowości i autorstwa własnego życia, takich jak – w szczególności – poczucie tożsamości osób z niepełnosprawnością, a także ich jakość życia i samostanowienie.

Słowa kluczowe:

normalizacja, niepełnosprawność, podmiotowość, autorstwo własnego życia, świadomość własnej niepełnosprawności, tożsamość, paradygmat wsparcia

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Głodkowska, J. (2014). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania dobrostanu. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 26(4). Pobrano z https://czasopisma.aps.edu.pl/index.php/cns/article/view/308

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.