Opublikowane: 2017-06-30

STUDIA NAD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ – POLSKIE DOŚWIADCZENIA DYDAKTYCZNE W KSZTAŁCENIU LIDERÓW, SPECJALISTÓW ORAZ BADACZY

Joanna Głodkowska , Justyna Maria Gasik

Abstrakt

Artykuł prezentuje nowy, prowadzony w Akademii Pedagogiki Specjalnej kierunek kształcenia – Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością, na tle polskiego systemu szkolnictwa wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z historyczną i współczesną organizacją procesu kształcenia pedagogów specjalnych. Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością są unikalnym w Polsce kierunkiem kształcenia, skonstruowanym wokół nowego, pozytywnego, wieloaspektowego ujmowania i rozumienia fenomenu niepełnosprawności. Autorki analizują podstawy prawne powołania nowego kierunku, wyjaśniają potrzebę jego stworzenia, przywołują sylwetkę absolwenta, odwołują się do programu kształcenia. Jednocześnie opisują historię polskiej pedagogiki specjalnej, od początków organizacji systemowego kształcenia pedagogów specjalnych, poprzez działalność Marii Grzegorzewskiej aż po czasy współczesne. Na tym tle wskazują na miejsce Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością w polskiej pedagogice specjalnej oraz ogólnoświatowym nurcie Disability Studies.

Słowa kluczowe:

Disability Studies, Interdyscyplinarne Studia nad Niepełnosprawnością, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Maria Grzegorzewska, Strategia Rozwoju Szkolnictwa Wyższego, polski system kształcenia pedagogów specjalnych

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Głodkowska, J., & Gasik, J. M. (2017). STUDIA NAD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ – POLSKIE DOŚWIADCZENIA DYDAKTYCZNE W KSZTAŁCENIU LIDERÓW, SPECJALISTÓW ORAZ BADACZY. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 36(2). https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5198

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.