Pobierz pliki
Zasady cytowania
Cited by / Share
Bibliografia
Anderson, L.M., Shinn. C., Fullilove,M.T., Scrimshaw, S.C., Fielding, J.E., Normand, J., Carande-
Google Scholar
Kulis, V.G. (2003). The effectiveness of early childhood development programs: A systematic
Google Scholar
review. American Journal of Preventive Medicine, 24(3), 2–46.
Google Scholar
Barnett, W.S. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333, 975–978.
Google Scholar
Blackman, J.A. (2002). Early intervention: A global perspective. Infants & Young Children, 15(2),
Google Scholar
11–19.
Google Scholar
Blair, C., Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion
Google Scholar
of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology,
Google Scholar
20, 899–911.
Google Scholar
Blok, H., Fukkink, R., Gebhardt, E., Leseman, P. (2005). The relevance of delivery mode and other
Google Scholar
programme characteristics for the effectiveness of early childhood intervention. International
Google Scholar
Journal of Behavioral Development, 29, 35–47.
Google Scholar
Bloom, B.S. (1964). Stability and Change in Human Characteristics. New York: Wile.
Google Scholar
Bowlby, J. (1953). Some pathological processes set in train by early mother-child separation. The
Google Scholar
British Journal of Psychiatry, 99(415), 265–272.
Google Scholar
Bowlby, J. (2005). A Secure Base: Clinical Applications of Attachment Theory. T. 393. Taylor &
Google Scholar
Bronston, W.G. (1976). Concepts and theory of normalization. W: R. Koch, J.C. Dobson (red.),
Google Scholar
The Mentally Retarded Child and His Family: A Multidisciplinary Handbook (s. 490–516).
Google Scholar
New York: Brunner/Mazel Francis.
Google Scholar
Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: PAX.
Google Scholar
Cassidy, J., Shaver, P.R. (red.). (2002). Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical
Google Scholar
Applications. New York: The Guildford Press.
Google Scholar
Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2006). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego
Google Scholar
dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Dagnan, D., Sandhu, S. (1999). Social comparison, self-esteem and depression in people with
Google Scholar
intellectual disability. Journal of Disability Research, 43, 372–379.
Google Scholar
Emerson, E., Hatton, Ch. (2008). People with Learning Difficulties in England Centre for Disability
Google Scholar
Research. Lancaster: Lancaster University.
Google Scholar
Feuerstein, R., Miller, R., Rand, Y.A., Jensen, M.R. (1981). Can evolving techniques better measure
Google Scholar
cognitive change? The Journal of Special Education, 15(2), 201–219.
Google Scholar
Feuerstein, R., Falik, L.H., Feuerstein, R.S., Rand, Y. (2002). The Dynamic Assessment of Cognitive
Google Scholar
Modifiability. The Learning Propensity Assessment Device: Theory, Instruments and
Google Scholar
Techniques. Jerusalem: The ICELP Press.
Google Scholar
Fletcher, H.K., Gallichan, D.J. (2016). An overview of attachment theory: Bowlby and beyond.
Google Scholar
Attachment in Intellectual and Developmental Disability: A Clinician’s Guide to Practice and
Google Scholar
Research, 8–32.
Google Scholar
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności.
Google Scholar
Warszawa: WN PWN.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2000a). Uwarunkowania wrażliwości edukacyjnej uczniów klasy pierwszej szkoły
Google Scholar
specjalnej dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Psychologia Wychowawcza, 1,
Google Scholar
43–57.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2000b). Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni.
Google Scholar
Orientacja przestrzenna w teorii, diagnozie, rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2004). Założenia i kontekst procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Google Scholar
(s. 8–17). W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność,
Google Scholar
bezpieczeństwo, autonomia – teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
Google Scholar
umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2005). Optymizm czy pesymizm w stylu wyjaśniania stosowanym przez młodzież
Google Scholar
z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo,
Google Scholar
1, 153–179.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2009). Wyobraźnia dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
Google Scholar
i dzieci w normie intelektualnej. W: J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Kreatywność osób
Google Scholar
z niepełnosprawnością intelektualną – czy umiemy myśleć inaczej? (s. 43–65). Kraków: Wydawnictwo
Google Scholar
Naukowe Akapit.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2010). Kolory w analizie kompetencji pedagoga specjalnego. W: J. Głodkowska
Google Scholar
(red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
Google Scholar
edukacyjnymi (s. 279–288). Warszawa: Wydawnictwo Akademii APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Diagnoza, możliwości
Google Scholar
rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną – w aspekcie stałości
Google Scholar
i zmienności w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei
Google Scholar
normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1, 75–97.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014b). Rozważania o podmiotowości a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego
Google Scholar
ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo,
Google Scholar
2, 91–109.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014c). Podmiotowość a doświadczanie zależności przez osoby z niepełnosprawnością
Google Scholar
– normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek – Niepełnosprawność
Google Scholar
– Społeczeństwo, 3(25), 87−106.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014d). Być podmiotem i stawać się autorem swojego życia – paradygmat wsparcia
Google Scholar
w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do budowania własnej tożsamości i wzbogacania
Google Scholar
dobrostanu. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 9−44.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptualizacja
Google Scholar
w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia.
Google Scholar
W: J. Głodkowska, Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 110–135). Warszawa:
Google Scholar
Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2017). Dziecko Osobą – personalistyczne odczytywanie kanonów wczesnego
Google Scholar
wspomagania rozwoju dziecka. W: J. Głodkowska, Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji,
Google Scholar
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (w druku).
Google Scholar
Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Goldberg, J.S., Carlson, M.J. (2014). Parents’ relationship quality and children’s behavior in stable
Google Scholar
married and cohabiting families. Journal of Marriage and the Family, 76(4), 762–777.
Google Scholar
Goldberg, S. (1991). Recent developments in attachment theory and research.Canadian Journal of
Google Scholar
Psychiatry, 36, 393–400.
Google Scholar
Greenberg, M.T., Speltz, M.L., Deklyen, M. (1993). The role of attachment in the early development
Google Scholar
of disruptive behavior problems. Development and Psychopathology, 5, 191–213.
Google Scholar
Greenspan, S.I., Benderly, B.L. (2000). Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji. Poznań:
Google Scholar
DW REBIS.
Google Scholar
Grossmann, K., Grossmann, K.E., Kindler, H. (2005). Early care and the roots of attachment
Google Scholar
and partnership representation in the Bielefeld and Regensburg Longitudinal studies. W: K.E
Google Scholar
Grossmann, K. Grossmann, E. Waters (red.), Attachment from Infancy to Adulthood: The Major
Google Scholar
Longitudinal Studies (s. 98–136). New York: Guilford Press.
Google Scholar
Guralnick, M.J. (2001). A developmental systems model for early intervention. Infants & Young
Google Scholar
Children, 14(2), 1–18.
Google Scholar
Guralnick, M.J. (2013). Developmental science and preventive interventions for children at environmental
Google Scholar
risk. Infants and Young Children, 26(4), 270–285.
Google Scholar
Havighurst, R.J. (1972). Developmental Tasks and Education. New York: McKay.
Google Scholar
Horowitz, F.D. (1988). The Concept of Risk: A Re-evaluation, Presented at the Society for Research
Google Scholar
in Child Development. Kansas City, Missouri.
Google Scholar
Koss, K.J., Hostinar, C.E., Donzella, B., Gunnar, M.R. (2014). Social deprivation and the HPA axis
Google Scholar
in early development. Psychoneuroendocrinology, 50, 1–13.
Google Scholar
Kotulak, R. (1996). Inside the Brain: Revolutionary Discoveries of How the Mind Works. Kansas
Google Scholar
City MO: Andrews & McMeel.
Google Scholar
Kraemer, G.W. (1992). A psychobiological theory of attachment. Behavioral and Brain Sciences,
Google Scholar
15(3), 493–511.
Google Scholar
Lachapelle, Y., Wehmeyer, M.L., Haelewyck, M.C., Courbois, Y., Keith, K.D., Schalock, R.,
Google Scholar
Verdugo, M.A., Walsh, P.N. (2005). The relationship between quality of life and self-determination:
Google Scholar
An international study. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 740–744.
Google Scholar
Lengua, L.J., Honorado, E, Bush, N.R. (2007). Contextual risk and parenting as predictors of effortful
Google Scholar
control and social competence in preschool children. Journal of Applied Developmental
Google Scholar
Psychology, 28, 40–55.
Google Scholar
Luckasson, R., Borthwick-Duffy, S., Buntinx, W.H.E., Coulter, D.L., Craig, E.M., Reeve, A.,
Google Scholar
Schalock, R.L., Snell, M., Spitalnik, D.M., Spreat, S., Tasse, M.J. (2002). Mental Retardation:
Google Scholar
Definition, Classification, and Systems of Supports. Washington, DC: American Association
Google Scholar
on Mental Retardation.
Google Scholar
Lyons-Ruth, K. (2015). Dissociation and the parent–infant dialogue: A longitudinal perspective
Google Scholar
from attachment research. Attachment, 9(3), 253–276.
Google Scholar
Magnusson, D., Stattin, H. (2006). The person in context: A holistic- interactionistic approach.
Google Scholar
R.M.Lerner, W. Damon (red.), Handbook of Child Psychology (s. 400–464). New York: Wiley.
Google Scholar
Maritain, J. (1988). Pisma filozoficzne. Kraków: Znak.
Google Scholar
McDermott, J.M., Troller-Renfree, S., Vanderwert, R., Nelson, C.A., Zeanah, C.H., Fox, N.A.
Google Scholar
(2013). Psychosocial deprivation, executive functions, and the emergence of socio-emotional
Google Scholar
behavior problems. Frontiers in Human Neuroscience, 7, 167.
Google Scholar
McLaughlin, K.A., Sheridan, M.A., Lambert, H.K. (2014). Childhood adversity and neural development:
Google Scholar
Deprivation and threat as distinct dimensions of early experience. Neuroscience &
Google Scholar
Biobehavioral Reviews, 47, 578–591.
Google Scholar
Mounier, J. (1964). Wstęp do egzystencjalizmów. Kraków: Znak.
Google Scholar
O’Connor, T.G., Rutter, M. (2000). Attachment disorder behavior following early severe deprivation:
Google Scholar
Extension and longitudinal follow-up. Journal of the American Academy of Child &
Google Scholar
Adolescent Psychiatry, 39(6), 703–712.
Google Scholar
Park, N., Peterson, C. (2003). Early intervention from the perspective of positive psychology.
Google Scholar
Prevention and Treatment, 6(1), 2–8.
Google Scholar
Perry, B.D. (2002). Childhood experience and the expression of genetic potential: What childhood
Google Scholar
neglect tells us about nature and nurture. Brain and Mind, 3(1), 79–100.
Google Scholar
Perry, B.D. (2009). Examining child maltreatment through a neurodevelopmental lens: Clinical
Google Scholar
applications of the neurosequential model of therapeutics. Journal of Loss and Trauma, 14(4),
Google Scholar
240–255.
Google Scholar
Peterander, F. (2000). The best quality cooperation between parents and experts in early intervention.
Google Scholar
Infants & Young Children, 12(3), 32–45.
Google Scholar
Phillips, D.A., Shonkoff, J.P. (red.). (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early
Google Scholar
Childhood Development. Washington, DC: National Academies Press.
Google Scholar
Protzko, J., Aronson, J., Blair, C. (2013). How to make a young child smarter: Evidence from the
Google Scholar
database of raising intelligence. Perspectives on Psychological Science, 8, 25–40.
Google Scholar
Ramey, C.T., Ramey, S.L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologist,
Google Scholar
53(2), 109–120.
Google Scholar
Roskam, I., Stievenart, M., Tessier, R., Muntean, A., Escobar, M.J., Santelices, M.P., Pierrehumbert,
Google Scholar
B. (2014). Another way of thinking about ADHD: The predictive role of early attachmentdeprivation in adolescents’ level of symptoms. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology,
Google Scholar
49(1), 133–144.
Google Scholar
Rutter, M. (1973). Maternal deprivation. Handbook of Parenmting, 14, 181–202.
Google Scholar
Ryan, R.M., Deci, E.L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic
Google Scholar
and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 1(52), 141–166.
Google Scholar
Ryan, R.M., Huta, V., Deci, E.L. (2013). Living well: A self-determination theory perspective on
Google Scholar
eudaimonia. W: Delle Fave, A. (red.), The Exploration of Happiness (s. 117–139). Dordrecht:
Google Scholar
Springer Netherlands.
Google Scholar
Ryff, C. (2013). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia.
Google Scholar
Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10–28.
Google Scholar
Ryff, C.D., Boylan, J.M. (2016). Linking happiness to health: Comparisons between hedonic and
Google Scholar
eudaimonic well-being. Handbook of Research Methods and Applications in Happiness and
Google Scholar
Quality of Life, 53–70.
Google Scholar
Saint-Exupéry, A., de (2012). Twierdza. Warszawa: Wydawnictwo Muza SA.
Google Scholar
Schalock, R.L. (2004). The emerging disability paradigm and its implications for policy and practice.
Google Scholar
Journal of Disability Policy Studies, 14, 204–215
Google Scholar
Schalock, R. i in. (2010). Intellectual Disability. Definition, Classification, and Systems of Support.
Google Scholar
11th Edition. Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Google Scholar
Seligman, M.E. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań:
Google Scholar
Media Rodzina.
Google Scholar
Seligman, M.E. (2012). Flourish: A Visionary new Understanding of Happiness and Well-being.
Google Scholar
Simon and Schuster.
Google Scholar
Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L. (2015). A frame-work for research and intervention design in
Google Scholar
sup-ported decision-making. Inclusion, 3, 17–23.
Google Scholar
Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L., Lassmann, H., Forber-Pratt, A.J. (2017). Supported decision
Google Scholar
making: A synthesis of the literature across intellectual disability, mental health, and aging.
Google Scholar
Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 52(2), 144–157.
Google Scholar
Summers, J.A., Brotherson, M.J., Erwin, E.J., Maude, S.P., Palmer, S.B., Haines, S.J., Stroup-
Google Scholar
Rentier, V., Wu, H.Y., Peck, N.F., Zheng, Y.Z. (2014). Family reflections on the foundations of
Google Scholar
self-determination in early childhood. Inclusion, 2(3), 175–194.
Google Scholar
Swain, J., French, S. (2000). Towards an affirmation model of disability. Disability and Society,
Google Scholar
15, 4, 569–582.
Google Scholar
Taylor, Ch. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa:
Google Scholar
WN PWN.
Google Scholar
Wolfensberger, W. (1972). The Principles of Normalization in Human Services. Toronto: National
Google Scholar
Institute on Mental Retardation.
Google Scholar
Wood, D., Bruner, J.S., Ross, G. (1976).The role of tutoring in problem solving. Journal of Child
Google Scholar
Psychology and Child Psychiatry, 17, 89–100.
Google Scholar
Wygotski, L.S. (1978). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Zigler, E.F., Finn-Stevenson, M., Stern, B.M. (1997). Supporting children and families in the
Google Scholar
schools: The School of the 21st Century. American Journal of Orthopsychiatry, 67(3), 396–407.
Google Scholar
Zigler, E., Finn-Stevenson, M. (2007). From research to policy and practice: The school of the 21st
Google Scholar
century. American Journal of Orthopsychiatry, 77, 175–181.
Google Scholar