Bigby, C., Frawley, P., Ramcharan, P. (2014). Conceptualizing inclusive research with people with intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(1), 3–12. DOI: 10.1111/jar.12083.
Google Scholar
Dagnan, D., Sandhu, S. (1999). Social comparison, self-esteem and depression in people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 5, 372–379.
Google Scholar
Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. Warszawa: WN PWN.
Google Scholar
Dykens, E.M. (2006). Toward a positive psychology of mental retardation. American Journal of Orthopsychiatry, 76(2), 185–193.
Google Scholar
French, S., Swain, J. (1997). Changing disability research: Participating and emancipatory re‑ search with disabled people. Physiotherapy, 83(1), 26–32.
Google Scholar
Fullana, J., Pallisera, M., Català, E., Puyalto, C. (2017). Evaluating a research training programme for people with intellectual disabilities participating in inclusive research: The views of participants. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(4), 684–695. DOI: 10.1111/jar.12262.
Google Scholar
García Iriarte, E., O’Brien, P., Chadwick, D. (2014). Involving people with intellectual disabilities within research teams: Lessons learned from an Irish experience. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 11, 149–157. DOI: 10.1111/jppi.12081.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2003). Przestrzeń rehabilitacyjna w otoczeniu osób z niepełnosprawnością inte‑ lektualną – ujęcie koncepcyjne. Ruch Pedagogiczny, 5–6, 7–23.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2005). Optymizm czy pesymizm w stylu wyjaśniania stosowanym przez mło‑ dzież z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1, 153–179.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Diagnoza, możliwości rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akapit.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2013). Przełamywanie stereotypu niepełnosprawności intelektualnej. Ruch Pedagogiczny, 3, 31–69.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014a). Autorstwo życia a niepełnosprawność – ponawiane odczytywanie idei normalizacji. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1(23), 75–97.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014b). Rozważania o podmiotowości a niepełnosprawność– u źródeł współcze‑ snego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 2(24), 91–110.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014c). Podmiotowość a doświadczenie zależności przez osoby z niepełnospraw‑ nością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3(25), 87– 106.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2014d). Być podmiotem i stawać się autorem własnego życia – paradygmat wsparcia w przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do egzystencji podmiotowej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 4(26), 29–44.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2015). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością – konceptuali‑ zacja w perspektywie dobrostanu, podmiotowości, optymalnego funkcjonowania i wsparcia. W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności (s. 110–134). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2017). Dziecko Osobą – personalistyczne odczytywanie kanonów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W: J. Głodkowska, G. Walczak, R. Piotrowicz, I. Konieczna (red.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (s. 17–32). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J. (2018). Aksjologiczne filary współczesnej pedagogiki specjalnej. Nie pytamy tylko dokąd idziemy? – pytamy, jak wartościom nadać kształt rzeczywisty. W: J. Głod‑ kowska, K. Sipowicz, I. Patejuk-Mazurek (red.), Teraźniejszość i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. Warszawa: Wydawnictwo APS (w druku).
Google Scholar
Głodkowska, J., Gasik, J. (2017). Maria Grzegorzewska Academy of Special Education: The begin‑ ning of the Interdisciplinary Studies on Disability. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.), Studies on Disability – International Theoretical, Empirical and Didactics Experiences (s. 238–258). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J., Gasik, J., Pągowska, M. (red.). (2017). Studies on Disability – International Theoretical, Empirical and Didactics Experiences. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Głodkowska, J., Gasik, J., Pągowska, M. (2016). Polish Disability Studies: Inspiring scientific area and general academic profile of study. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 5, 2, 24–35.
Google Scholar
Głodkowska, J., Pągowska, M. (2017). Poland: Interdisciplinary efforts and evidences creating the framework for the Disability Studies as a field of research. W: J. Głodkowska, J. Gasik, M. Pągowska (red.), Studies on Disability – International Theoretical, Empirical and Didactics Experiences (s. 66–89). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Google Scholar
Keith, K.D., Schalock, R.L. (2000). Cross-Cultural Perspectives on Quality of Life. Washington: American Association on Mental Retardation.
Google Scholar
Kiernan, C. (1999). Participation in research by people with learning disability: Origins and is‑ sues. British Journal of Learning Disabilities, 27(2), 43–47.
Google Scholar
Kosakowski, Cz. (1997). Problem podmiotowości i autorewalidacji w pedagogice specjalnej. W: H. Machel (red.), Podmiotowość w pedagogice specjalnej (s. 37–47). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Kuhn, T. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Lachapelle, Y., Wehmeyer, M.L., Haelewyck, M.C., Courbois, Y., Keith, K.D., Schalock, R., Verdugo, M.A., Walsh, P.N. (2005). The relationship between quality of life and self-determi‑ nation: An international study. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 740–744.
Google Scholar
Laws, S., Harper, C., Jones, N., Marcus, R. (2003). Research for development: A practical guide. London: Sage.
Google Scholar
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34–46.
Google Scholar
Miller, S.M., Chan, F. (2008). Predictors of life satisfaction in individuals with intellectual dis‑ abilities. Journal of Intellectual Disability Research, 52(12), 1039–1047.
Google Scholar
Morisse, F., Vandemaele, E., Claes, C., Claes, L., Vandevelde, S. (2013). Quality of life in per‑ sons with intellectual disabilities and mental health problems: An explorative study. The Scientific World Journal. Pobrano z https://www.hindawi.com/journals/tswj/2013/491918 /?&sa=U&ei=kbkdVdL6F8fmoATMsoCQBw&ved=0CIwBEBYwFQ&usg=AFQjCNG_ kx7O6fzYOPKvTZv6e_mtIDZ7SQ (dostęp: 07.11.2017).
Google Scholar
Niemiec, R.M., Shogren, K.A., Wehmeyer, M.L. (2017). Character strengths and intellectual and developmental disability: A strengths-based approach from positive psychology. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 52(1), 13–25.
Google Scholar
Nota, L., Ferrrari, L., Soresi, S., Wehmeyer, M.L. (2007). Self-determination, social abilities, and the quality of life of people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 51(11), 850–865.
Google Scholar
O’Brien, P., McConkey, R., Garcia-Iriarte, E. (2014). Co-researching with people who have intel‑ lectual disabilities: Insights from a national survey. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 65–75. DOI 10.1111/jar.12074.
Google Scholar
Pushor, D. (2008). Collaborative research. W: L.M. Given (red.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods (s. 92–95). London: Sage.
Google Scholar
Puyalto, C., Pallisera, M., Fullana, J., Vilà, M. (2016). Doing research together: A study on the views of advisors with intellectual disabilities and non-disabled researchers collaborating in research. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29, 146–159.
Google Scholar
Schalock, R.L., Borthwick-Duffy, S.A., Bradley, V.J., Buntinx, W.H.E., Coulter, D.L., Craig, E.M. (Pat), Gomez, S.C., Lachapelle, Y., Luckasson, R., Reeve, A., Shogren, K.A., Snell, M.E., Spreat, S. Tassé, M.J., Thompson, J.R., Verdugo-Alonso, M.A., Wehmeyer, M.L., Yeager, M.H. (2010a). Intellectual disability: Definition, classification, and systems of supports. Wash‑ ington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Google Scholar
Schalock, R.L. (2004). The emerging disability paradigm and its implications for policy and prac‑ tice. Journal of Disability Policy Studies. DOI: 10.1177/10442073040140040201.
Google Scholar
Schalock, R.L., Keith, K.D., Verdugo, M.A., Gomez, L.E. (2010b). Quality of life model development and use in the field of intellectual disability. W: E. Kober (red.), Enhancing the Quality of Life for People with Intellectual Disabilities: From Theory to Practice (s. 17–32). New York: Springer.
Google Scholar
Schalock, R.L., Verdugo, M.A., Bonham, G., Fantova, F., van Loon, J. (2008). Enhancing personal outcomes: Organizational strategies, guidelines, and examples. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 5(4), 276–285.
Google Scholar
Shogren, K., Wehmeyer, M., Buchanan, C., Lopez, S. (2006). The application of positive psychol‑ ogy and self-determination to research in intellectual disability: A content analysis of 30 years of literature. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 31, 338–345.
Google Scholar
Strnadová, I., Cumming, T.M., Knox, M., Parmenter, T., Welcome to Our Class Research Group (2014). Building an inclusive research team: The importance of team building and skills train‑ ing. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 13–22.
Google Scholar
Verdugo, M.A., Gómez, L.E., Arias, B., Schalock, R.L. (2011). The integral quality of life scale: Development, validation, and use. W: R. Kober (red.), Enhancing the Quality of Life of People with Intellectual Disabilities (s. 17–32). Dordrecht: Springer.
Google Scholar
Wehmeyer, M.L. (2005). Self-determination and individuals with severe disabilities: Reexamining meanings and misinterpretations. Research and Practice in Severe Disabilities, 30, 113–120.
Google Scholar
Wehmeyer, M.L., Abery, B., Mithaug, D.E., Stancliffe, R.J. (2003). Theory in Self-Determination: Foundations for Educational Practice. Springfield, IL: Charles C Thoma.
Google Scholar
Wehmeyer, M.L., Garner, N.W. (2003). The impact of personal characteristics of people with intellectual and developmental disability on self-determination and autonomous functioning. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 16(4), 255–265.
Google Scholar
Wehmeyer, M.L., Shogren, K.A., Little, T.D., Lopez, S.J. (2017). Introduction to the self-deter‑ mination construct. W: M. Wehmeyer, K. Shogren, T. Little, S. Lopez (red.), Development of Self-Determination Through the Life-Course (s. 3–16). Dordrecht: Springer.
Google Scholar
Zekovic, B., Renwick, R. (2003). Quality of life for children and adolescents with developmental disabilities: Review of conceptual and methodological issues relevant to public policy. Disability & Society, 18(1), 19–34.
Google Scholar
Znaniecki, F. (1922). Wstęp do socjologii. Poznań: PTPN.
Google Scholar